Mijn zoon wil na zijn vmbo-t graag door naar de HAVO. Mag hij dan, als het moeilijk blijkt, een jaar blijven zitten op de HAVO?

Zelf denkt hij van niet namelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hij mag wel blijven zitten, maar de school is daar niet blij mee. De school wordt op allerhande cijfers afgerekend en veel zittenblijvers is niet goed voor de naam van de school.
Mijn ervaring is dat de school de stap van VMBO naar HAVO niet aanmoedigt. Zij adviseren over het algemeen de stap van VMBO Naar MBO en dan eventueel naar HBO.

Van het beleid van de school moet je je niets aantrekken, luister naar je zoon. Het gaat om wat hij wil en om zijn inzet. Mijn zoon heeft, tegen alle adviezen in, ook deze stap gemaakt. Wij hebben hem daarin gesteund. Na de HAVO heeft hij VWO gedaan en nu zit hij op de universiteit. Dit was zijn doel en hier heeft hij zich voor ingezet.

Het voordeel van deze leerweg (via HAVO) is dat de basis van de algemene ontwikkeling groter en steviger is. Via het MBO krijgen ze meer praktijkervaring mee, via de HAVO is de theoretisch basis groter.
Het heeft allebei voor- en nadelen, maar het belangrijkste is het respect voor de keuze van je zoon. Het gaat tenslotte om zijn toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, als hij de stof niet aankan, of de overgang toch te groot is, kan hij het 4e jaar HAVO rustig nog een keer over doen.
Bij de leerlingen in 4HAVO wordt geen onderscheid gemaakt tussen de instromers vanuit vmbo-t, of diegenen die gewoon op HAVO zijn begonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, hij dacht dat hij niet meer als 6 jaar over zijn havo diploma mag doen, vandaar.
Als hij word toegelaten mag je wel blijven zitten ja..
Maar je zoon kan het beste even een gesprek aanvragen bij de decaan op zijn school, die kan je alle informatie geven en ze zijn vaak heel behulpzaam.