Ik heb moeite met rekenen hoe kan ik het het beste oplossen?

ik vind rekenen heel moeilijk hoe kan ik het een beetje leren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Antwoorden (8)

Het is over het algemeen gewoon een kwestie van veel doen en oefenen. Eventueel kan je bijles nemen. Kijk eens op de borden van de supermarkt, soms zie je daar advertenties van studenten die les of ondersteuning aanbieden voor een kleine vergoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oefenen oefenen oefenen oefenen. Hoe meer ervaring, hoe makkelijker het gaat.
Oefenen op een leuke manier, in een soort spelletje, is natuurlijk het leukst. Bijvoorbeeld op http://www.fi.uu.nl/rekenweb/rekenmaar/leerlingen/index.html
Tenminste, zoiets werkt goed als je rekenen wel snapt, maar het gewoon heel langzaam gaat bij je, als je heel lang over een som doet.

Als het probleem is dat je eigenlijk niet snapt hoe je een som moet maken, is het handiger om hulp te krijgen van iemand die je precies kan uitleggen hoe het moet en die handige tips kan geven.
Je kan op school vragen of je er bijles in kan krijgen, of een klasgenoot of familielid die goed kan rekenen vragen om je een soort bijles te geven af en toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel blijven oefenen en niet opgeven! goed opletten tijdens het rekenen..en niet te druk maken, je kunt niet overal goed in zijn! en meer als je best doen kun je niet doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht moet je het op een andere manier leren dan anderen... Zie op het net naar remedial teaching, dat zou wellicht een oplossing kunnen zijn voor jou...

Dus anders aangeboden zou je ineens wel het inzicht kunnen geven, dus wellicht is dat iets voor je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Les 1:
Elk getal behalve 1 is een meervoud van 1. Het getal 1 is zichzelf. De andere zijn er vermenigvuldigen van. Bijvoorbeeld 3. Dat zijn in feite drie 1-nen. Zo kan je ze optellen en aftrekken: 3 + 3 is hetzelfde als 1+1+1 en nog eens 1+1+1. Tel al die 1-nen op en je hebt er 6.

Les 2:
Het is bewerkelijk alles steeds te herleiden tot het getal 1 om ze op te tellen of af te trekken. Helemaal bij grote getallen. Dat kan uren kosten. Daarom introduceren we wat nieuws: vermenigvuldigen en delen.
Maar ook deze twee zijn niets anders dan een verzameling 1-nen opgeteld dan wel afgetrokken. Kijk maar:
3 x 3 is hetzelfde als 1+1+1 en dat dan drie keer. Dus:
1+1+1 en nog eens 1+1+1 en nog eens 1+1+1 erbij. Tel dan die enen bij elkaar op en je hebt er 9. En dat klopt, Drie maal drie is negen.

Delen is het omgekeerde van vermenigvuldigen zegt men.
Als iets met 10 wordt vermenigvuldigd dan wordt het 10 keer zo groot. En als iets door 10 wordt gedeeld dan
wordt het 10 keer zo klein. Acoord? Daar gaan we dan.
We nemen voor het gemak dezelfde getallen dus 3 : 3
Als drie maal drie drie maal zo groot is als drie dan is'drie delen door drie drie maal zo klein als drie
en je houdt er geen een over.maar toch zeggen we raar genoeg dan niet dat de uitkomst 0 is maar 1.....?

Zucht, je hebt gelijk, rekenen is echt moeilijk. Gelukkig is er voor mensen als wij, die er maar weinig van begrijpen, een mogelijkheid bijles te nemen. Maar of we het ooit allemaal zullen snappen? Op een dag leer je de regel: "zo is het, zo hebben we het afgesproken".
Gelijk we zeggen dat een paard vier benen heeft en geen poten. Iemand die zegt dat een paard poten heeft kijkt er
net iets verkeerd tegen aan.
En als je dan iets meer wilt halen dan een toto-uitslag op het rapport zal je wel moeten accepteren dat het niet allemaal logika is wat de klok aan uren schoolwerk slaat.
En het is de kunst van de leraar te zien waar je er net iets verkeerd tegen aankijkt zonder je het idee te geven dat je dom bent, geen poten hebt maar benen.

Oef! Dat valt dan toch nog mee. Het blijken dus gewoon afspraken te zijn, vastgestelde regels. Nou dan die maar leren en van daaruit verder denken. Dan valt het best wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet flauw bedoeld maar ken je de tafels goed uit je hoofd. Want dat is een goeie basis.
Mocht je daar nog wat moeite mee hebben dan zou ik zeggen, stamp die eerst in je hoofd en dan gaan oefenen.
Eerst op papier en dan steeds meer uit je hoofd.
Je zult zien dat het gaat lukken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met andere vakken geen vergelijkbare problemen hebt, heb je misschien dyscalculie. Laat je eens onderzoeken.

Toegevoegd na 3 uur:
Tenminste als al je volwassen bent, maar ik besefte later dat je nog een kind bent. In dat geval kan je beter eens met de onderwijer praten en vertellen wat je moeilijk vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had vroeger ook moeite met rekenen.
Vooral vermenigvuldigen en delen vond ik erg moeilijk! Ik heb het uiteindelijk geleerd door te rekenen met tastbare dingen. Leg maar eens wat snoepjes, koekjes of druiven op tafel en reken de sommen uit met behulp van deze dingen.

Zo is een rekensom veel overzichtelijker (en leuker!!)