Wat is het verschil tussen "tutorial" en "seminar"?

Goeie morgen,

ik wil over 2 jaar misschien in Nederland gaan studeren (een engelstalig programma;ik ga nu nog naar school). Ik snap helemaal niks van sommige worden op de homepages van nederlandse universiteiten. Zou mij iemand uit kunnen leggen wat precies een "seminar" is een wat een "tutorial" is? Hoort een tutorial bij een seminar of hebben ze niks met elkaar te maken (qua onderwerp)? . Sorry voor mijn nederlands, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Alvast bedankt en een fijn weekend!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Een tutorial is doorgaans een boek of "reader" (dat is een pak gebundeld papier met interessante delen van andere boeken).

Met seminar kan een bijeenkomst worden bedoeld waarin je met elkaar iets leert. Meestal zijn er sprekers die een verhaal houden in een grote zaal en soms heb je workshops (dat zijn kleiner groepen waarin je zelf iets doet onder begeleiding). Soms wordt een congres ook wel een seminar genoemd.

beide hebben met leren te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat je aangeeft het programma in het Engels te willen volgen hierbij alvast een engelse link naar een goede omschrijving:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tutorial
http://en.wikipedia.org/wiki/Seminar

De Nederlandse pagina geeft bij wikipedia "handleiding" aan. Dat kan ook, maar tutorial wordt vooral gebruikt voor iets wat je ook echt wil leren. Dat is in mijn ogen wat anders dan de handleiding bij de TV.

Toegevoegd na 8 minuten:
Omdat je vraag gericht is op een universitaire studie kan je denken aan het volgende. In je studie wil je iets leren. Hiervoor kan je boeken lezen van auteurs en zo kennis krijgen over het onderwerp. Docenten kunnen een verhaal houden. Bij een universiteit doen ze dat niet "voor de klas", maar in een grote zaal. Dat heet dan een "college". Dat is meestal eenrichtingsverkeer.

Op een seminar heb je ook een soort van college's, maar die zijn vaak toegankelijk voor grote groepen én ze gaan een hele dag over een specifiek onderwerp. Ze hoeven ook niet persé binnen de universiteit te worden georganiseerd. Veel grote bedrijven organiseren regelmatig seminars.

Toegevoegd na 11 minuten:
Tot slot: Een tutorial kan ook op een CD-Rom staan of slaan op een online cursus natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo, misschien heb je wat aan deze link? geloof dat het te maken heeft met de aantal mensen wat aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK versta een tutorial als zijnde iets multimedia achtigs en een seminar als zijnde een reeks lessen.
Maar uiteraard moet je de context in de beschouwing betrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede opmerking. Het hangt van de context af.