Wat zijn de voordelen van op latere leeftijd nog naar school?

Ik heb me laten vertellen dat je de theorie beter onthoud als je wat ouder bent, maar is dat echt zo en heeft studeren op latere leeftijd voordelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (8)

Als je op latere leeftijd gaat studeren, dan ben je super gemotiveerd... Alles duurt langer, maar de oudere leerling die is supergemotiveerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ouder bent en dan nog naar school gaat dan heb je hiervoor zelf gekozen. Je bent dus echt gemotiveerd en geinteresseerd in de lessen. Aan de andere kant neemt het oudere brein minder snel en soepel de kennis op en moet je er meer moeite voor doen om de stof uit je hoofd te leren. Ik denk echter dat de hoge dosis motivatie veel goed maakt van het verminderde vermogen tot opname van de stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent veel gemotiveerder omdat je nu echt weet wat je wil.,
ik denk als je echt iets wil dan kan je het ook. en als je 16 bent zie je mischien het nut er nog niet zo van in om bepaalde dingen te leren.
als je wat ouder bent denken ook veel mensen had ik vroeger maar beter mijn best gedaan
14 jaar geleden
Als je op latere leeftijd nog studeert of een cursus volgt dan zit je daar in je eigen tijd.
Je hebt voor zoiets gekozen,en het interesseert je dan veel meer.
Mij is het altijd goed bevallen,en heb er nooit een hekel aan gehad,omdat je wilt laten zien wat je kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op latere leeftijd nog gaat leren / studeren ben je meestal én gemotiveerder, én minder bezig met de puberteit. Wellicht ben je dan ook in een rustigere fase in je leven waardoor je meer open staat voor wat je moet leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven al staat ben je op latere leeftijd meer gemotiveerd.

Daarnaast, afhankelijk van de opleiding die je gaat volgen, heb je al meer praktische ervaring waaraan je de theorie kunt koppelen. Dus die theorie geeft een aanvulling op wat je al weet. Terwijl wanneer je als tiener naar school gaat er vaak nog geen praktische kennis is om de theorie aan te verbinden. Dit maakt in zulke gevallen het makkelijker om te leren.

Maar, op jongere leeftijd (tot 25 uit mijn hoofd) leer je sneller nieuwe dingen, sta je er meer voor open en kun je makkelijker abstracte dingen interpreteren.

Dus het antwoord kan zowel ja en nee zijn afhankelijk van wat je gaat studeren en hoeveel je er al vanaf weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat studeren betreft, ben ik ervaringsdeskundige. Ik heb gestudeerd toen ik jong was; heb gestudeerd toen ik al iets ouder was; en studeer nu ik 50+ ben.

Toen ik jonger was, leerde ik sneller, maar was naast in studentenleven met zoveel andere zaken bezig dat mijn studie toch vaak last minute werk was. Ik was minder degelijk met mijn studie bezig, maar leerde snel. Hierdoor verliep mijn studie wel min of meer zoals het moest.

Toen ik ouder werd, merkte ik dat het leren minder snel ging, maar dat juist mijn leeftijd wel een voordeel was. Ik had door praktijk- en levenservaring al een flinke basiskennis en -ervaring.
Ook de motivatie is anders en doordat er minder subsidie op het collegegeld zit, is de studie ongeveer twee keer zo duur, (je wilt alles graag binnen geplande tijd halen!)

Toen ik jonger was, ging ik studeren om 'iets' te worden. Inmiddels ben ik iets, maar wil mij meer verdiepen en doorstromen binnen mijn vakgebied. De keuze is anders.

Ik merk duidelijk verschil tussen mij en mijn meestal jongere medestudenten, zowel in motivatie, maar ook in ervaring. Zij pikken de theorie sneller op, maar bij mij is er al een basis. Beide hebben voor- en nadelen. De jongere studenten hebben vaak nog een frisse kijk op
het geheel, maar aan praktijkervaring ontbreekt het.

Op latere leeftijd naar school gaan, is heel erg leuk. Je moet dit vooral doen als je je nog verder wilt ontwikkelen. De manier waarop je de keuze dan maakt, maakt dat je dan supergemotiveerd aan de studie gaat.

Het voordeel van studeren als je jonger bent, is dat je dan nog makkelijk leert. Ook stroom je op een ander niveau het werk in. Dit geeft je andere carrièrekansen. Je hebt als het goed is nog je hele leven profijt van je studie.
En.... als je het leuk vindt, kun je altijd nog een aanvullende of andere studie gaan op latere leeftijd. Want ook hierbij geldt: Een mens is nooit te oud om te leren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal heb je dan meer zelf discipline en weet je dat tijd verliezen er niet meer bij is.
Daardoor is je motivatie hoger.
Ook je keuze is duidelijker omdat je vaak beter weet welke richting je op wil.