Dit is een makkelijke! Ik heb goede docenten nodig anders is het voor mij moeilijker om de toetsen en dergelijk met een voldoende te volstaan.

Een goede docent kan in duidelijke concrete zinnen vertellen wat hij bedoeld. Hij zorgt voor afwisseling in de les . Hij kan inspelen op de leeftijd wier hij lesgeeft. Hij kan de lesstof op een interessante manier aanbieden. Hij vertelt niet eentonig.
Geschiedenisleraar: goede verhalenverteller zijn!
En misschien ben ik nu nog wel een paar puntjes vergeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een goede docent kan de aandacht van zijn leerlingen vasthouden, heeft humor en kan snel op 'dingen' inspringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De leraren waar ik het meest dol op ben zijn eigenlijk totaal niet autoritair maar heel erg open en toegankelijk. Ik denk dat ik zo het het best kan vatten; wanneer een leraar op gelijke voet staat met zijn of haar leerlingen, wordt diegene 'geaccepteerd'. Er zijn leraren die strikt autoritair zijn, alleen doodse stilte velen, maar ook leraren die juist te los zijn. Ik denk dat je vooral een open, toegankelijke, maar toch professionele uitstraling moet hebben, je moet echt als 'vrienden' zijn, op de manier 'ik help jou om een mooie toekomst te krijgen'. Een dergelijke mate van emotionele betrokkenheid is ook gewenst.
Ik ben overigens zelf leerling aan 5vwo, dus ik probeer het me in te beelden uit eigen ervaring ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een goede leraar beheert de stof, kan deze helder uitleggen, bereidt je goed voor op de toetsen en werkt ordelijk en overzichtelijk.

Hoe minder van al deze eigenschappen, hoe slechter de leraar (en hoe minder de resultaten van zijn leerlingen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deskundigheid, kennis, kunde die met zuivere intentie en humor en helderheid wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Consequentheid en kundigheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een goede leraar kan zijn leerlingen enthousiasmeren voor zijn vak. Hij moet kennis op een prettige manier kunnen overdragen. Hij moet vertrouwen uitstralen, zodat leerlingen, indien nodig ook een hulpvraag durven te stellen of hem in vertrouwen durven te nemen. Hij moet een goede werksfeer om zich heen verspreiden. Daarbij moet hij overwicht hebben zonder autoritair te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een goede docent geeft les met zijn hart.

Hart voor de klas, hart voor het individu, hart voor het vak, en hart voor de school...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard zeer afhankelijk van de leerling, maar mijn lijstje is:
- humor
- aandacht vasthouden
- gestructureerd lesgeven
- interactie met de student (hem/ haar vragen stellen, maar ook uitnodigen tot het stellen van vragen)
- vak goed overbrengen op de student
- student bewegen tot nadenken over (en zelf onderzoeken van) het vak
- actuele problemen binnen het vakgebied behandelen (niet elk jaar dezelfde les geven)
- enthousiasme voor het vak (maar dat vloeit vanzelf uit de meeste voorgaande punten)