Een IQ test is niet betrouwbaar om te zien of iemand gaat functioneren in een bepaalde functie. Tegenwoordig gebruiken ze daar ook andere tests voor. Je kunt een heel hoog IQ hebben en alles wat je leest onthouden en alles wat je ziet snappen, maar dat wil niet zeggen dat je het daarna ook weer in de praktijk kunt brengen. Je hebt mensen op universitair niveau die er op de werkplek totaal niks van bakken terwijl je ook VBO-ers (of hoe dat nu ook maar heet) hebt die geweldig presteren. Je kunt zien of iemand slim is verder totaal niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een betrouwbare IQ test moet worden afgenomen door een psycholoog. Op internet staan meerdere IQ testen maar volgens mij geven die altijd een te hoog IQ resultaat.

Wil je een echt goede iq test doen? Doe de inschrijving voor de mensa (zie bron). Alleen met een score in het bovenste procentiel wordt je toegelaten. Maar ook als je niet wordt toegelaten heb je in elk geval een echte, goede IQ test gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belang van IQ tests wordt steeds kleiner. Deze momentopname van een aantal handigheidjes is vroeger sterk overschat.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad, bovendien stoort het me nogal dat mijn kat hoger scoorde toen we samen een test deden, volgens mij zijn de tests 'species biased' (kan even niet op een goede Nederlandse term komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je kat typen dan?
AWM
14 jaar geleden
Precies! Ik ben nu met mijn poes hieraan begonnen:
http://www.amazon.com/Calculus-Cats-Kenn-Amdahl/dp/096278155X
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, zo hee, calculus voor katten, dat is aan mij zelfs niet besteed, misschien dat mijn kat daarom hoger scoort. @Taurus, nee mijn kat kan nu niet meer typen, want ik heb Pawsense ( http://www.bitboost.com/pawsense/ ) geïnstalleerd om mijn toetsenbord 'cat-proof' te krijgen.
AWM
14 jaar geleden
Een uitvinding! Maar.... 20 dollar :(
Of je nu door de kat of de hond gebeten wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik geef toe ik heb het niet echt geïnstalleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah, en ik was net van plan te vragen hoe goed het werkt, met die keyboard-happy kat van mij! ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je wel een demonstratieversie downloaden op de link hierboven? Ik weet het dus helaas niet, ik weet alleen van het bestaan van het programma af, niet hoe (en of) het werkt.
AWM
14 jaar geleden
Hier een ander effectieve demo van een ADHD-jongetje:
http://www.youtube.com/watch?v=hfGOyHcyzfQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He,he jullie gaan met mijn vraag aan de haal:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"mijn vraag"
Gezien de nieuwe voorwaarden, wordt de vraag zoveel mogelijk eigendom van GV - voor zover wettelijk mogelijk. Ok, ik geloof dat m'n reacties voor vandaag nu op zijn...
IQtests gaat vooral om inzicht. Als je slecht kan rekenen gaat je IQ dus al hard omlaag, ookal ben je een genie op andere vlakken. Dus niet echt heel betrouwbaar.

Het tijdscrift Quest kwam ooit met iets anders; een test met vijf delen, waarvan de standaard IQtest er één is. Taalkennis, ruimtelijk inzicht, zelfkennis, kennis van anderen en inzicht dus. Ik denk dat dat véél betrouwbaarder is.

Ookal stond dat op internet, ik kan het nu helaas niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zulk een IQ dat ik niet mee ga doen aan IQ-tests... Zo daar ben ik meteen vanaf, maakt niet uit of ze deugen...

Je hebt zelfs geen hersenen nodig om te leven, wist je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nooit geprobeert!
Ha, dit is een leuke!

De definitie van het IQ, of intelligentie quotient stelt dat het een score is op een intelligentietest in vergelijking tot de score van anderen op diezelfde test, waarbij het gemiddelde op 100 is gesteld.
Doordat het IQ gedefinieerd wordt in termen van testscores moet de test dus per definitie als betrouwbaar worden gezien.

Vergis je echter niet: IQ is de SCORE op een intelligentietest, niet intelligentie zelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een IQ-test test je vermogen om IQ-testen te maken.

De score op een bepaalde test zegt iets over het vermogen om die bepaalde test te maken.

De rest, wat dit zegt over je vermogen om iets anders te doen, is interpretatie.

De resultaten behaald op IQ-testen op internet zijn slecht vergelijkbaar met de resultaten van andere testen.