Wat kunnen ouders doen om kinderen te helpen om hun potentieel te bereiken op school?

We zien allemaal en hoor ook dat er veel gepraat wordt over de laatste tijd voor het verbeteren van de openbare scholen en wat gemeenten er kunnen doen om te helpen hun scholen beter worden. Welke rol kunnen ouders spelen? En hoe kunnen ouders hun kinderen helpen hun volledige potentieel te bereiken op school, of in het publiek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ha, die Babyfaced;

Ik vind het niet zo belangrijk dat kinderen hun hele zogenaamde potentieel gebruiken op school. Ten eerste omdat dat moeilijk vast is te stellen (veel kinderen komen pas later tot bloei) maar ook omdat ze later al genoeg druk en prestatiedwang te verwerken krijgen. Belangrijker is voor mij dat ze leren ontdekken waar ze plezier in hebben en waar ze eventueel goed in zijn. Een goede keuze maken vind ik veel waardevoller dan wat je erin bereikt. Veel bereiken in een keuze die niet bij je past levert uiteindelijk ook niet op wat je wilt; dan liever iets minder hoog vliegen maar je happy voelen in je keuzes. Daarom wil ik nieuwsgierigheid stimuleren, dan komen de leergierigheid en de prestaties vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Allereerst is over het algemeen een openbare school niet de aangewezen plek. Veelal hebben Christelijke of Katholieke scholen een geestelijke ondergrond. Daar heerst een andere structuur. Vaak zijn de waarden en normen daar ook anders dan op een OS. Daarnaast moet een ouder vooraf screenen welke scholen wat voor soort resultaten halen én hoe ze die behalen.

Zo zit mijn dochter op een Katholieke basisschool die werkt met het EGO systeem. Binnen dat systeem is er ruimte om te ontplooien binnen het niveau van het kind én toch klassikaal te kunnen werken. Er zitten aan dit EGO veel positieve punten.

Door op deze manier naar scholen te kijken, zijn er meer systemen te bedenken die gunstig zijn voor de ontwikkeling van je kind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ze de vrijheid te geven zichzelf te zijn.
De schoolkeuze is belangrijk, die moet bij het kind passen, het maakt niet uit of het openbaar is of een op een religieuze basis.
Je hebt hele goede openbare scholen, maar ook hele goede scholen op religieuze basis. Het moet gewoon passen.
En wat bij wie past is geheel afhankelijk van de persoon.

Een kind moet leren zijn eigen weg te lopen, leren wat (hem/haar) wel en wat niet gelukkig maakt. Er zijn naast de gewone schooltaken zoveel andere dingen die van groot belang zijn, en die het best geleerd worden als het kind eraan toe is. Dring dus geen dingen op.

Laat het kind zijn eigen leven leiden, zijn eigen keuzes maken, en sta daar achter ook al is de keuze misschien niet dat wat maatschappelijk geaccepteerd is.

Als je het kind de vrijheid geeft te leven, hem/haar ondersteunt in het zichzelf zijn en veel heel veel liefde en aandacht geeft, dan zou het volgens mij een heel eind in de goede richting moeten komen.

Bescherm, maar betuttel niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat t heel belangrijk is om te kijken naar het karakter van het kind,de een heeft meer een leidende hand nodig dan de ander,
sommige kinderen gaan zonder betutteling aan hun huiswerk,anderen hebben daar sancties voor nodig.
het ene kind doet t prima met de radio aan op de achtergrond,de ander zal er alleen maar door afgeleid worden.
Ze hebben t ook nodig om te weten dat er iets van ze verlangd wordt en dat ze al vroeg werken aan hun eigen toekomst,dat t loond om je in te zetten.
denk dat teveel vrijheid zeker niet in het voordeel van het kind werkt,evengoed als teveel druk averecht werkt.
dit is mijn visie,maar er zullen tig verschillende invalshoeken mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vooral belangrijk is dat je als ouder een school zoek waar je een goed gevoel bij hebt: goede sfeer, goede communicatie. Het kind moet een leuke en veilige omgeving hebben waar het zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Uiteraard kun je als ouder daarin bijdragen door je positief op te stellen naar de school toe. Kijk op welke manier je je nuttig kan maken en help mee om je kind een leuke schooltijd (en jeugd) te bezorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kind opvoeden zonder angst... Meer kan een ouder niet doen, maar het is een hele grote kunst om dat te doen, dat wel...

Opvoeden zonder angst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aller aller allerbelangrijkste voor een kind op school, is dat het er zich thuis en veilig voelt, er met plezier naar toe gaat en zowel voldoende aandacht krijgt als voldoende zelfstandigheid leert.
Daarin is vermoedelijk natuurlijk geen enkele school altijd 100 % ideaal. Of het op de toppen van zijn kunnen werkt, is niet zo belangrijk. Aan het eind van groep 8 komt het globale niveau er wel uit, en met een goede basis kun je er dan daarna eventueel wat harder aan trekken.

Verder is het belangrijk om te proberen als ouder zo veel mogelijk betrokken te zijn bij school, op welke manier dan ook, maar zoveel als je kunt. Daarmee geef je ze niet alleen een signaal dat jij het belangrijk vindt wat zij overdag doen, maar ook blijf je in rechtstreeks contact met leraren en de leeromgeving, zodat je eventueel kunt signaleren wat er fout gaat en waarom. Een school is geen dumpplek maar een esentieel onderdeel van het leven van je kind, waar je als ouder bij betrokken moet en moet willen zijn. Al is het maar incidenteel ; niet iedereen heeft de tijd om hulpmoeder te zijn of een MR-functie te bekleden, maar alleen al alle open avonden bezoeken en helpen bij grote feesten is prima.

Op de middelbare school ben je als ouder minder welkom, maar ook daar kun je in elk geval proberen op de hoogte te blijven van wat er speelt, informatie-avonden bezoeken en gesprekken met leerkrachten aanvragen. Daarnaast kun je je kind natuurlijk helpen met zijn of haar huiswerk, vooral de eerste jaren, als het nog een beetje moet ' leren leren' .

Je rol als ouder gaat minimaal de hele jeugd en schooltijd van je kind door, dus jou betrokkenheid daarbij is voor het welslagen van de schoolcarriere van groot belang. Als het kind een basis heeft van serieus genomen worden en veel zelfvertrouwen, zal het zich daarna zeker wel redden in het leven.