Worden de 'spelden' nog gedragen in de verpleging en verzorging?

Bij het behalen van oa je diploma verpleegkundige, zieken-of bejaardenverzorgende krijg je een speld. Worden deze nog gedragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Tegenwoordig worden deze spelden idd niet meer gedragen. Een verpleegkundige krijgt ze nog wel, maar het heeft geen toegevoegde waarde voor je werkzaamheden meer. Ze hebben vaak al een pas van het werk waarop hun precieze functie staat. En daaraan zijn natuurlijk hun vaardigheden gekoppeld.

Wat ik nog meer van verpleegkundige hoor is dat ze onhandig zijn om te dragen. Je moet constant eraan denken dat je hem niet vergeet af te doen als je kleding verwisseld. Wij werken hier met kledingautomaten, dus je krijgt elke keer een ander pak. Vroeger had iedere verpleegkundige hun eigen pak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zie ze zelden of nooit meer, en misschien is dat wel door bepaalde mensen zoals mijn ex-buurvrouw die zo'n speldje gedegradeerd heeft tot: "Zie eens wat ik kan en wat ik heb bereikt."

Die vrouw liep echt dag en nacht in haar uniform, en zelfs wanneer ze 'in burger' was had ze nog haar ooievaartje opgespeld, al dan niet met de wildste verhalen over wat ze "nu weer eens had meegemaakt". :-/

Persoonlijk vindt ik het een heel mooi idee, en iets om trots op te zijn, maar als ik bijv. zo'n ooievaartje had, en ik zou mijn ex-buurvrouw kennen, dan zou ik mij alleen daarom al generen om hem ook daadwerkelijk op te spelden...

Ik denk dat je je kwaliteiten dan ook wel op een andere -en betere- manier kan laten zien ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij de mensen die op status staan wel, maar zie het bijna niet meer. Ook is een speld niet erg praktisch omdat je hier mensen toch mee kan bezeren, met wassen of aankleden.

Maar vroeger was je verplicht om dit te dragen (1921) en kreeg je deze als je geslaagd was voor je opleiding. Deze verplichting is inmiddels afgeschaft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik nog werkzaam was als kraamverzorgende deden we dit allemaal. Dit werd ook eigelijk van ons allen verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ze weinig meer, kennelijk is de trots om zo'n speld te mogen dragen afgenomen. Wel weet ik uit mijn tijd , dat, toen de ouderwetse spelden , het kruisje genoemd, niet weer werden verstrekt, een enorme discussie was. Men vond de nieuwe spelden maar niks en er was al meteen weerstand om ze te dragen