waarom doen de meeste allochtone kinderen b.s.o?

nu in de tijd is het meer en meer dat allochtoonjongeren beroeps doen.

Toegevoegd na 38 minuten:
b.S.O is secundair onderwijs met meer praktijk dan theorie. (in belgie is dit B.S.o

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Antoni
14 jaar geleden
Wat betekent b.s.o.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
buitenschoolse opvang??????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beroepssecundair onderwijs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroepssecundair_onderwijs
Vergelijkbaar in Nederland met VMBO basisberoepsgerichte leerweg (veel praktijk, weinig theorie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad werk, bij ons is dat ook de buitenschoolse opvang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah ja srry ik ben uit belgie drm ja inderdaad dat is secundair onderwijs met veel praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie wikepedia :D

Het beste antwoord

Allochtone kinderen zullen vaak ouders hebben die de kinderen onvoldoende algemene ontwikkeling kunnen meegeven (vanwege eigen opleiding). Als we zouden gaan vergelijken hoeveel van de autochtone kinderen van ouders met lage opleiding op die school terechtkomen denk ik dat het percentage autochtone op die BSO scholen vergelijkbaar zal zijn met allochtone kinderen.
Want de kinderen van wel goed opgeleide allochtone ouders (veelal de echte asielzoekers, vervolgd om politieke redenen in eigen land, dus veelal goed opgeleid) zitten wel op de hogere opleidingen.
En deze kinderen, regelmatig met 6 tot 10 jaar taalachterstand in Nederland gekomen bewijzen tevens dat niet taal achterstand de oorzaak is dat kinderen op een lage opleiding komen maar attitude en algemene ontwikkeling. Achterstand in algemen kennis dus maar dan in elke taal, ook de eigen moedertaal.
(Mijn kinderen vallen ook onder de allochtonen, 1 van de ouders niet in Nederland geboren....tweetalig opgevoed, met 3 jaar oud vnl moederstaal sprekend en nederlands begrijpend....toch hebben beiden op aangeven school een klas overgeslagen ipv achter te blijven lopen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10
:)

Andere antwoorden (4)

Wellicht omdat de theorie moeilijk(er) is voor mensen (en dus ook jongeren) die het nederlands nog niet helemaal 100 % doorhebben. De praktijk is dan veel makkelijker en leerzamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel van deze kinderen hebben een taal achterstand omdat hun ouders geen of slechte Nederlands spreken en thuis alleen hun eigen taal gesproken wordt. Hierdoor raken ze steeds meer achterop. Als de meisjes jong trouwen kan hun hogere opleiding ook niet afgemaakt worden
Er zijn gelukkig ook veel uitzonderingen die hoge opleidingen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaa da is waar in belgië is er een school namelijk het lucerna college dat zorgt dat allochtone kinderen hoger gaan studeren ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal achtestand is GEEN punt, zie verder mijn reactie bij deze vraag. Ervaring uit eerste hand...kinderen van vrienden, Bosnie, en buren, Azerbeidsjan, welke ook begonnen met achterstand in nederlands...binnen een jaar praten ze , leeftijd gerelateerd, perfect nederlands. Beter dan ouders dus die ook BEIDEN uit die landen kwamen, dus in het begin zonder kennis van Nederlands. Wel hadden die ouders HBO en hoger niveau in land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reinier, wat voor de een geld, geld niet voor de ander. Teveel kinderen meegemaakt die op deze manier onder de maat presteerde en hierdoor helaas niet in aanmerking kwamen voor MBO en/of HBO onderwijs.
Eeuwig zonde want ze hadden meer in hun mars.
Het heeft inderdaad heel veel met taal te maken.
Om een praktisch voorbeeld te geven: zelf doe ik leraaropleiding Engels. Mijn Engels is heel goed, anders zou ik deze opleiding natuurlijk ook niet doen. Toch is het flink wennen dat bijna alle lessen in het Engels gegeven worden.
Als je in een 'vreemde' taal les krijgt, heb ik gemerkt, is het veel vermoeiender om te volgen dan in je 'eigen' taal. En omdat Nederlands voor deze kinderen/tieners een vreemde taal is, hoe goed ze het ook kunnen, is school gewoon vermoeiender, en wat lastiger, dan voor kinderen/tieners die vanaf hun geboorte met het Nederlands zijn opgegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle niveau's die je worden aangeboden is 100% nederlands voor nodig. Allochtonen die vertonen meestal absurt gedrag en beheersen het Nederlands niet helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben er helamaal niet mee eens :s absurt gedrag wordt ook getoond bij nederlandse en belgische jongeren dus niet enkel bij allochtoontjes ..