Waarom passen mensen met hetzelfde opleidingsniveau beter bij mekaar?

Ik las ooit een stukje dat de relatie van mensen met hetzelfde opleidingsniveau langduriger zou zijn dan mensen uit verschillende opleidingsniveau die een relatie hebben.De langdurigheid van een relatie zou toch moeten afhangen van de liefde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het onzin hoor. Ik heb een MBO opleiding gedaan mijn vriend heeft nog niet eens de MAVO afgemaakt en toch zijn wij mega super gelukkig met elkaar. Misschien ook omdat wij beide wel HAVO niveau hebben (wij hebben beide HAVO niveau gedaan voor 1 jaar maar hadden we geen zin in Mavo was makkie..)
Maar ik vind zelf dat liefde meer zegt dan een niveau...

Het beste antwoord

De liefde is inderdaad een belangrijk onderdeel, maar is nooit genoeg. Opleidingsniveau zegt veel (maar niet alles!) over iemands manier van denken, meer praktisch of meer abstract, en als je wat dat betreft op één lijn zit dan zit je minder vaak langs elkaar heen te praten. Maar niet alleen het niveau, maar vooral ook de studierichting speelt een rol, omdat dit veel meer zegt over een gedeelde interesse. Ik ben zelf bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken. Met een man die cognitief intelligent is, maar bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde ofzo en verder heel kortzichting is en zich totaal niet in kan leven in de verschillende partijen bij maatschappelijke debatten, dan botst dit net zo goed.

Maar om even een andere richting in te denken: het heeft ook wel te maken met de tijdgeest. Mensen stellen tegenwoordig meer eisen aan hun partner. Liefde overwint niet alles, maar men wil ook over bepaalde onderwerpen kunnen praten. 50 Jaar geleden, toen vrouwen vaak nog uit economische motieven met een man trouwden, speelde gelijk opleidingsniveau minder een rol. Tegenwoordig is het zo normaal geworden dat vrouwen ook studeren, dat het opleidingsniveau beter verdeeld is over mannen en vrouwen. Mannen zullen dus ook vaker kiezen voor een vrouw met gelijk opleidingsniveau, omdat die er nu eenmaal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Omdat mensen met hetzelfde opleidingsnivo makkelijker met elkaar communiceren. Vaak ook beter op 1 lijn zitten wat betreft interesses en dergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is onpraktisch als iemand (BV) op het gymnasium omgaat met iemand van het VMBO (zelf moet ik mijn hele taalgebruik gaan aanpassen en praat ik over dingen waarvan ze echt geen idee hebben waarover het gaat)

en natuurlijk andersom ook het maakt mij echt niet uit of je een rap hebt geschreven over hoe verliefd je bent (das persoonlijk) snap je een beetje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad beter dat het opleidinsniveau of interesses een beetje bij mekaar passen.
Wat als de ene partner niets kan vertellen over zijn werk of zijn interesses? Het zou maar een saaie boel worden indien beide partners mekaar niet begrijpen.
Natuurlijk is liefd ook belangrijk.
Laat ons zeggen....een mix van liefde en grosso modo een gelijkaardig opleidingsniveau is het beste om een relatie een kans op slagen te bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door dat inderdaad laat je zien dat je het met de andere antwoorden eens bent waarom schrijf je er dan nog een reactie op als ik vragen mag? hebben wij het net goed verwoord wil je punten of vind je gewoon dat je mening belangrijk is. het is niet de bedoeling dat dit bot overkomt ik wil het gewoon graag weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ksnapergeenmoermeervan. Op zo één antwoord zó te reageren. Kennenlijk begrijp de deze beantwoorder niet.
Trouwens, Ga jij dan voor de punten? Ik ga voor een goed antwoord op een GoeieVraag. En als je punten wil scoren ga je gewoon onzinnige antwoorden geven op GoeieVragen. Uiteindelijk kun je allen maar +en scoren. De minkukels (sorry voor de uitvinder van dit woord) tellen niet mee. Daarom be-min ik ook zo weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wessels...reden was als ik die vraag las, had nog niemand geantwoord ! Als ik mijn bericht verstuurde, waren er inderdaad al 2 beantwoordt.
Ik stel voor dat je eerst eens nadenkt vooraleer je kritiek spuit !!
Het is wel handig als je elkaar begrijpt, elkaars taal en interesses.
Eigenlijk gaat het niet om het opleidingsniveau maar om de intelligentie in de breedste zin van het woord. Er is gewoon een verschil in hoe onderwerpen bekeken worden en vanuit hoeveel verschillende gezichtspunten. Ook de mate van abstractie in de gesprekken verschilt. Lekker bomen over theorieën op meta niveau, dat vindt niet iedereen leuk, en te volgen.

Als er een groot verschil in denken is bij twee partners heb je kans dat beiden een ander denkmaatje zullen vinden (iemand die ze helemaal aanvoelt en in dezelfde denkwereld leeft) . Als dit (bij hetero's) van het andere geslacht is heb je dik kans dat het de relatie ontwricht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intelligentie in de breedste zin van het woord.....precies mijn idee!! +1
Je krijgt een verschil in intelligentie.
Als jou niveau een stuk hoger ligt dan die van je partner dan weet jij dus meer en heb je meer en bredere kennis. Dit kan op de duur gaan irriteren. Omdat je bijvoorbeeld dingen moet gaat uitleggen die in jou optiek zó vanzelfsprekend zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doordat ze eenzelfde opleidings en dus denkniveau hebben, hebben ze vaak meer gedeelde interesses en kunnen ze beter met mekaar communiceren. Ze begrijpen mekaar dus als het ware beter en kunnen zich meer in mekaar inleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Tonyboy;

Ik twijfel niet aan de bron, maar als mensen het beter met elkaar uithouden enkel omdat ze op hetzelfde opleidingsniveau hebben vrees ik dat er niet echt veel gevoel en diepgang in die relaties zit. Echte liefde overstijgt de ratio en het meetbare intellect. Echte liefde is een vorm van echte intelligentie verweven met echt gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben thuis een klankbord nodig, iemand met wie ze kunnen communiceren op hun eigen niveau.
Iemand met een universitaire opleiding zal dan minder snel een gesprek op zijn eigen niveau kunnen voeren met iemand die na de VMBO niet verder heeft doorgeleerd.
Overigens gaat dit wel om grote opleidingsverschillen, ik denk dat kleine opleidingsverschillen (MBO/HBO niveau bijvoorbeeld) van weinig invloed zullen zijn op een relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze op de zelfde niveau zijn,
met de gedachten.
Dan zijn ze een beetje gemeen met hen gedachten.
kunnen ze beter opschieten met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast komen mensen van hetzelfde opleidingsniveau elkaar vaker tegen, hebben ze dezelfde vrienden enz. Ook zitten ze in dezelfde levensfase.

Iemand van 17,5 met vmbo gaat waarschijnlijk aan het werk, terwijl zijn partner (vwo, uni) nog 8 jaar aan het studeren kan zijn. Dit levert ook een groot verschil op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook zo ,maar als je op het zelfde niveau staat ,sta je gelijkwaardiger met elkaar in de omgang en begrijp je elkaar beter.Heeft ook met je'leefmilieu' te maken ,je verstaat elkaar beter.Minder verschillen en begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat, gemiddeld genomen, relaties de beste kans hebben als het opleidings- (of eventueel denk-) niveau van de vrouw net iets lager ligt dan dat van de man. Mijn ervaring is ook dat mannen en vrouwen daar de voorkeur aan geven. Het zou een leuk onderwerp zijn voor een statistisch onderzoek... (ervaring is ook maar ervaring, nietwaar?)