Moet de middelbare school met de maatschappelijke stage jongeren socialer maken?

Tenminste als ik de gedachte achter deze stage goed begrijp is het de bedoeling dat jongeren vrijwilligers werk gaan doen waardoor ze leren iets voor een ander te doen
Is dit wel een taak voor de school? Of is dit meer een taak voor de ouders, iets wat je in je opvoeding mee geeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het primaire doel van een maatschappelijke stage is jongeren tijdens hun schooltijd kennis te laten maken met de samenleving en daar een vrijwillige bijdrage aan te leveren. Het geeft hen de mogelijkheid om buiten de school te leren en daarbij op een andere manier kennis te maken met de samenleving. Ook komen jongeren in contact met bepaalde groepen in deze samenleving, waar ze anders misschien niet zo snel mee in contact komen, zoals gehandicapten en ouderen. Het stelt de leerlingen in staat om zich meer betrokken te voelen bij de maatschappij en zich daar verantwoordelijk voor te voelen. Verder leren ze op een praktische manier welke normen en waarden belangrijk zijn in onze samenleving.

Of deze stage een taak van de school is, is een ander verhaal. In principe zijn ouders verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Nu zullen er best ouders zijn die hun kind stimuleren om vrijwilligerswerk te doen, maar als het geen 'must' is, zullen jongeren hun bezigheden niet uitzoeken op 'kennismaking met de samenleving'. Ze zullen hun bezigheden veel eerder uitzoeken omdat het 'leuk' is of omdat het geld oplevert om leuke dingen te doen of te kopen. Zelfs als ouders dus willen dat hun kinderen vrijwilligerswerk gaan doen, zal het niet meevallen om dit bewerkstelligd te krijgen.

Om dit doel te bereiken moet dus een ander instituut ingeschakeld worden en dan is voor de doelgroep de school goed uitgekozen, omdat middelbare scholieren met leerplicht en dus met school te maken hebben.

Wat vroeger normaal was aan zorg voor familieleden , buren, of andere behoeftigen in de maatschappij, wordt doordat de sociale structuur is veranderd, vaak niet eens meer opgemerkt. Iets meer maatschappelijke betrokkenheid is in de samenleving dus wel wenselijk. Of de maatschappelijke stage het beoogde effect zal hebben, weet ik niet, maar mij lijkt het een goede poging om weer wat maatschappelijke betrokkenheid in de samenleving te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uiteraard is dit een taak voor de opvoeding, maar het kan geen kwaad om die af en toe te helpen.

Het blijkt steeds vaker dat mensen steeds minder voor elkaar over hebben, ook gezien het dalende aantal vrijwilligers op alle vlakken.

Met deze stage proberen ze het juiste gedrag te stimuleren en te laten merken hoe mooi het is om mensen te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maatschappelijke stage is een zwak aftreksel van alles wat we verloren hebben na het afschaffen van de dienstplicht. de dienstplicht had een erg vormend karakter qua ruggegraat en sociaal kunnen, leren nog iets voor een ander over te hebben en kammeraadschap. de linkse meute vond het ineens niet meer nodig en wellicht vrijheidbeperkend mensen te dwingen een aantal maanden van je leven "af te staan" aan de staat. nu de samenleving steeds meer ieder voor zich word, willen ze toch ineens weer een vormende stage zonder toe te willen geven dat ze de dienstplicht beter niet hadden kunnen afschaffen. lang leve het poldermodel.