Op sommige scholen leren kinderen lezen en schrijven in groep 3 en tegelijkertijd beginnen ze met Engels. Overdreven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kinderen zijn juist heel goed in staat om nieuwe dingen in zich op te nemen. Dus als je graag wil dat je kind twee talig is, dan vroeg beginnen.

Daarnaast is het per kind verschillend. Het ene kind kan meer aan dan het andere kind. Ga het kind dan ook vooral niet dwingen. Mijn dochter was op haar 2de al bezig met lezen en schrijven. Dat interesseerde haar enorm. Mijn zoon echter die vond het helemaal niet interessant totdat hij er in groep 3 er mee in aanraking kwam.

Dit soort dingen gaan spelenderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met vreemde talen. Mijn dochter spreekt 6 en mijn zoon 5 talen vloeiend. puur omdat ze er erg jong mee in aanraking kwamen.

Toegevoegd na 22 seconden:
Het ging spelenderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het is overdreven.
het is zelfs zo dat omdat wij lezen en schrijven te vroeg leren er dyslexie kan ontstaan omdat je hersens het nog niet aankonde de stof te leren. gooi daar engels bij en je hebt iemand mat een taaldyslexiediscalulie probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
HAHAha.., Ik hoop niet dat dit kennis uit eigen ervaring is?;-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inmiddels is onderzocht dat dyslexie niets te maken heeft met het (te) vroeg beginnen met lezen en schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inmiddls in onderzocht dat dit wel degelijk zo is.
heb jij niet naar het nieuws gekeken deze week?
Niet overdreven, als het maar rustig opgebouwd wordt en er niet ingepomt. Kinderen kijken tv, luisteren radio en zitten achter de pc... Allemaal Engels wat de klok slaat, dus net als klokkijken moet Engels ook op school normaal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat leren kinderen gewoon erbij en ze kunnen heel goed onderscheid maken tussen de eigen taal en de engelse... En ze hebben er alleen maar voordeel van...

Nee niet overdreven is heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je met vreemde talen kunt beginnen zodra je je moederstaal voldoende beheerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op basis van het feit dat ik mijn moederstaal belangrijker vind dan het leren van vreemde talen, natuurlijk :) Voor mijn werk ben ik veel bezig met taal. Dat wil niet zeggen dat ik zelf geen fouten maak hoor, maar fouten vallen me wel meer op. Ik ervaar dat er veel mensen zijn die hun eigen taal niet goed spreken, maar wel drie of meer vreemde talen vlekkeloos kunnen spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat een vraag? Je geeft zelf het antwoord namelijk al.
Als een kind jong begint met een extra taal, dan is het mogelijk dat er zelfs een moedertaal-niveau bereikt gaat worden. Dat komt omdat de kinderen zo jong de taal op een geheel andere manier kunnen leren dan volwassenen.

Dus het is niet overdreven. Het is een zinvolle aanvulling op het lespakket.
14 jaar geleden
Hoe jonger je met een taal begint hoe beter je die taal kan leren. Je ziet ook steeds meer ouders die kinderen 2-talig opvoeden. Zeker nu Engels in Nederland bijna net zo belangrijk is als Nederlands is het geen overdreven luxe. Geen Engels kunnen begrijpen zou in de niet zo verre toekomst wel eens een echte handicap kunnen worden. Je ziet nu al dat zelfs bij bedrijven die vrijwel geen buitenlandse klanten hebben zoveel met Engelstalige software en termen wordt gewerkt dat gebrekkig Engels je carrière lelijk kan beperken.

Voor de generatie die nu volwassen is, is het vaak al moeilijk genoeg om bij te blijven met de ontwikkelingen in techniek en software en zeker ook internet en de meeste van ons hebben toch zeker Engels gehad op de middelbare school. Ik ben zelf geen talenwonder maar ik verbaas me regelmatig hoe slecht veel van mijn leeftijdsgenoten zijn in Engels terwijl ik weet dat veel van hun lesboeken van hun universiteiten en HBO's volledig in het Engels waren. Zelfs na het afstuderen gaan ze nog cursussen Engels volgen omdat ze op hun werk anders niet mee kunnen komen. En ik ken ook een student die met zijn opleiding moest stoppen omdat hij de boeken niet goed kon lezen. Hij had wel Engels gehad op de middelbare school maar zijn niveau van Engels was gewoon veel te laag. Met een 5je voor Engels zullen veel universitaire opleidingen heel moeilijk worden.

maw: Ik vind het een heel goede ontwikkeling. Op jonge leeftijd is het veel gemakkelijker om een taal te leren. Je ziet tegenwoordig ook steeds vaker dat ouders hun kinderen 2-talig opvoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de verstandige mensen hiervoor al zeiden: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Mijn dochter zat op de vrije kleuterschool - enig, erg leuk.
Maar toen ze naar "de grote school" mocht gaan zei een bezorgd kijkende onderwijzer: "Tja, helaas kunnen sommige kinderen al lezen en soms zelfs schrijven als ze op school komen. Nou, dat leren we ze dan wel àf!"
Het hoeft geen betoog: onze dochter is niet op die school verder gegaan, maar naar een goede school gegaan.
Wat die twee- of meertaligheid betreft: Ook geen probleem: kinderen weten heel precies (soms tè precies) tegen wie ze welke taal moeten spreken.
Maar het is van belang dat de ouders of opvoeders de kinderen inprenten om de talen uit elkaar te houden. Spreek goed Nederlands als je Nederlands spreekt en goed de andere taal/talen als je die spreekt.
Ik kon mijn vader (spreekwoordelijk) wel "vermoorden" als hij mij daar vaak op wees, maar toen we weer in Nederland waren en ik - zonder Nederlandse lessen in het buitenland te hebben gehad - direct goed en met voldoende cijfers in de Nederlandse les kon meedoen was ik hem - al op mijn vijftiende - heel dankbaar.
En nu - vijftig jaar later - spreek ik beide talen dus als "native speaker" - en ik geef in de vreemde taal zelfs les!