Een leraar is een geacht & achtenswaardig persoon. En is een heilge beroep.

Maar waarom wordt er laatste jaren geen respect meer getoond aan leraren zoals oneerbiedig, of onhoffelijk gedrag vertoond.
Wat kan de reden zijn hiervan?

Toegevoegd na 2 minuten:
( heilig )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Gebrek aan opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

De mentaliteit van de mensheid is aan het veranderen net als de normen en waarden. Vroeger werd het met de paplepel ingegoten dat men respect moest hebben voor ouderen ( leerkrachten waren per definitie ouder). Tegenwoordig moeten kinderen voor zichzelf kunnen opkomen en mondig zijn. Soms lijkt het wel dat kinderen dezelfde rechten toebedeeld krijgen als volwassenen!!
Daar komt nog bij dat men de leerkrachten tegenwoordig bij hun voornaam mag aanspreken waardoor kinderen leerkrachten meer als gelijke zien dan als autoritair persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de toenemende onzekerheid van zijn leerlingen en een deel opvoeding.

Wanneer iemand onzeker is over zichzelf zal hij dit compenseren met het tegenovergestelde. In dit voorbeeld zal de leerling 'stoer' willen doen (om er bij te willen horen) en als zodanig buitensporig handelen.

Maar een leraar zijn een heilig beroep? Wanneer ieder elkaar als gelijkwaardig beschouwd zijn we al een stuk dichter bij de oplossing.

Toegevoegd na 4 minuten:
PS
Gelijkwaardigheid ja, maar het accepteren van een 'voorman, leider, helper' moet ook wel geaccepteerd kunnen worden. En daar zit hem vaak het probleem. Men, de jeugd, accepteerd geen 'gezag'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Volgende keer graag de minnen beargumenteren. Dan kan ik het evt. misbegrijpen verhelderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Berth,helaas dat zal nooit gebeuren! Ik heb mezelf afgeleerd er op te reageren. Als je het toch doet blijven ze het juist doen! Negeren dit soort "mensen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Peter
Vroeger toen ik naar school ging had je respect voor een leraar,en keek je tegen hem op,maar tegen woordig is dat niet meer zo.
ik heb regelmatig een tik op mijn vingers gehad of een klap van de onderwijzer,maar dan wist je dat je iets fout had gedaan,en dat was ook meestal zo.
als je dat thuis vertelde dan kreeg je ook nog een tik erbij.
hoef je tegenwoordig niet meer te doen ,als een leraar een kind slaat ,dan wordt hij s,avonds opgewacht door de ouders,met gevolgen van dien.
ik heb een leraar gehad vroeger die als je vervelend was je waarschuwde,en als het niet over was,op een gegeven moment achter je stond en met de vlakke hand keihard tegen je oor sloeg,zodat het een half uur later nog gloeide.
aan de andere kant als je een heel goed antwoord gaf mocht je naar zijn huis lopen en bij zijn vrouw een snoepje halen,zo was hij ook weer,en niemand die echt een hekel had aan deze man ,want je wist hoe ver je kon gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een deel is de schuld aan de leraren zelf toe te schrijven.
Een aantal jaren geleden vonden de leraren zelf dat ze van het voetstuk moesten treden en was de aanspreekvorm: "U, meneer, mevrouw, juffrouw" ineens niet meer goed. Het moest moderner: "zeg maar gewoon Harrie hoor" was de nieuwe trend.
Nu is het bij kinderen zo dat als je ze één vinger geeft ze gelijk de hele hand nemen, en ze de leraar gelijk gingen stellen met hun eigen vrienden/vriendinnen.
Inmiddels komen de meeste onderwijskrachten er op terug en komt langzaam de oude situatie weer terug.

In vergelijking met vele andere landen vind ik het onderwijs (en de schoolse opvoeding) in Nederland belabberd slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zoiets wilde ik ook zeggen.
Ten eerste vind ik het te ver gaan om leraar een "heilig" beroep te vinden. Wel ben ik het met je eens dat je als leraar respect moet krijgen van je leerlingen.

Het is echter niet alleen het geval bij leraren dat er geen respect meer getoond wordt, ook in andere beroepen is dat het geval. Politie-agenten dwingen geen respect meer af (nu moet ik ook eerlijk zeggen dat daar ook af en toe exemplaren tussen zitten waar ik ook geen enkele vorm van respect voor kan opbrengen, maar dat is een ander verhaal).

Mensen die in maskottepakken door pretparken rondlopen worden geschopt en geslagen. Mensen achter kassa's worden afgeblaft.
Het is een algeheel gebrek aan opvoeding.

Kinderen krijgen thuis niet meer te horen wat niet mag, of misschien krijgen ze het wel te horen, maar volgt er geen sanctie. Ik kan je vertellen, als mijn ouders het vroeger bij FOEI hadden gelaten, dan had ik ze ook vierkant uitgelachen.
In mijn ogen is het probleem dat beide ouders werken. Ergens voelen ze zich soortement van schuldig als ze de kinderen eindelijk weer ophalen van de opvang en dan ook niet te streng willen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, ouders durven niet meer op te voeden.
Of een leraar heilig is, dat weet ik dan weer niet, maar maatschaapijwijd is het zo dat respect lijkt te verdwijnen en wel zodanig dat een status van een beroep alleen geen respect oproept, maar elke persoon moet die in zijn job zien te verdienen op persoonlijke basis...
Dus respect uit hoofde van je functie dat is er ten ene male uit... Respect gaat nu van persoon tot persoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet in waarom een Leraar een geacht beroep is en rioolontstopper niet.

Ik heb niet extra respect voor een leraar.

Vroeger was de leraar in een dorp vaak de enige die geleerd had, Iets waar je dus naar opkeek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerste reden:
Panta rhei (Grieks: πάντα ῥεῖ) is een bekende uitspraak die een gedachte van de Griekse filosoof Heraclitus weergeeft. Het betekent alles stroomt of alles is in beweging.

Hiermee wordt verwezen naar de gedachte van Heraclitus dat alles in deze wereld steeds in verandering is: "Men kan niet tweemaal in dezelfde rivier stappen, want het is steeds weer vers water dat u tegemoet stroomt."

Onder meer Plato ("Niets is ooit, maar alles wordt") en Aristoteles ("Niets is standvastig.") werden door deze gedachte geïnspireerd.

Tweede reden (maar samenhangend):
Het beroep van leraar is achterhaald. Als Plassterk dat nu ook maar eens begreep. Er is geen lerarentekort, maar er is achterlijk onderwijs in NL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heilige beroepen bestaan niet! Er wordt over het algemeen weinig respect betoond. Kwestie van normvervaging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat proces gaat gelijk op met andere maatschappelijke ontwikkelingen.
Maar het onderwijs heeft de genadeklap gekregen door PVDA-er Jacques Tichelaar, nu Commissaris van de Koningin in Drenthe. Die heeft door de HOS akkoorden een hele generatie docenten het onderwijs uitgejaagd. Vanaf 1986 mochten beginnende docenten voor de helft van het salaris van hun oudere collega's (b.v. schaal 7 ipv 12) aan de slag en kregen alleen de lesuren die overbleven nadat de oude hap was voorzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was toen al 'oude hap' m.b.t. dienstjaren, maar ben toen idd wel met onvrede uit het onderwijs weggegaan.
aangezien een tik geven tegenwoordig gezien word als kindermishandeling, durven de mensen ook geen tik meer te geven. dus dat betekend dat de kinderen van tegenwoordig veel meer mogen als de vorige generatie, of zelfs een vrije relatie. de kinderen gaan naar kinderdagverblijven en daar gaan ze mischien weer anders om dan in het thuisfront en dan is de structuur al een heel eind weg. ik zie tegenwoordig veel gemakzuchtige ouders om me heen, die een kind van 5 jaar al aleen naar school laten lopen. lijken me allemaal factoren die mee kunnen spelen, waar het op neer komt? de moeder werkt tegenwoordig (te vaak?)

Toegevoegd na 21 uur:
vrije relatie? bedoelde toch echt vrije opvoeding...