Veel woerden en vullen ghenen budel. Veel woorden vullen geen buidel. Belgie is het oord (was vroeger een geldwaarde)

Hoogstwaarschlijk komt het uit 1400
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toen ik vroeger naar de tandarts ging zodat hij een gaatje kon vullen bleef ik maar doorpraten omdat ik de pijn wou uitstellen. Misschien is het door zo'n moment ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 'Huizinga's Spreekwoorden en Gezegden' staat het volgende:
Vroeger sprak men van: Praatjes vullen geen zakken. Dit verklaart vrij goed de tegenwoordige uitdrukking.
Anderen beweren: door te praten i.p.v. te eten kan men zijn maag niet vullen, kan men zich niet verzadigen.
In het Latijn betekent 'Res, non verba': daden, geen woorden.

Ook in 'Nederlandsche uitdrukkingen, spreekwoorden en gezegden/ door F.A. Stoett' wordt verwezen naar de Middelnederlandse uitdrukking 'veel woorden en vullen den sack niet' (sack= buidel). Ook in andere talen bestaan uitdrukkingen van gelijke strekking, waarbij i.p.v. gaatjes het woord zak/buidel gebruikt wordt.
Volgens Sloett heeft de term zak/buidel plaats gemaakt voor gaatjes ter wille van het rijm.

tp