Ik ben Amerikaanse. Heb een High School Diploma. Ik heb veel werk ervaring, commercieel, ik spreek 3 talen. Waroom zonder HBO geen chance?

Ik wil graag als vertaler werken. Duit/Engels. Ik heb veel levens ervaring. Er zijn vacatures geweest war ik weet, ik ben de juiste kandidat, maar zonder Hbo, helaas. Help!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

In de eerste instantie heb je met alleen een high school diploma gewoon geen opleiding op HBO nivo, misschien soliiciteer je wel op functies die gewoon te hoog zijn. In 2e instantie, als je je brief op dezelfde manier schrijft als hier zou ik je ook niet uitnodigen voor een HBO functie, er zitten best veel type en taalfouten in. Probeer een goede brief op te stellen, laat deze nakijken door een taalkundige. Als jij denkt dat je wel in aanmerking kunt komen voor HBO functies, kun je het ook nog altijd via een uitzendburo proberen. Mijn ervaring is dat die wat meer kijken naar werkervaring en wat minder naar diploma's omdat mensen sneller ingewerkt moeten zijn. Zo kun je werkervaring opdoen in Nederland. Daarbij kun je overwegen een cursus te gaan volgen op HBO nivo.

Het werkt nu eenmaal zo in tijd van overschot, en die hebben we nu qua werkzoekenden, dat je hardere criteria gaat stellen. Er zijn voor de functies waarschijnlijk zat mensen beschikbaar met de gevraagde opleiding en dus val je al snel af. Succes verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst: je moet natuurlik engels als doeltaal stellen, want dat is jouw moedertaal.
Dan: vertalen is een hoop stress met deadlines en kritiek, daar moet je tegen kunnen.
Tenslotte: ga als freelancer werken. Onderzoek wel alle regels hieromtrent.
Tips: Maak een goed brief in foutloos nederlands, referenties erbij, CV etc..
Daarna ga je zoveel mogelijk vertaalburo's mailen. Zodoende bouw je ook ervaring op langzaam maar zeker.
Onderzoek welke tarief voor jouw taalgebieden van toepassing is en ga niet aan de top zitten ermee, maar ook niet eronder.
Veel succes ;)

Toegevoegd na 2 uur:
Verder: hier een site, waar je wat aan kan hebben, er is ook een uitzendburo voor niet-nederlandstaligen, dat heet ook " the undutchables":
http://www.undutchables.nl/specials/activities/3/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, je haalt een diploma niet voor niets. Een diploma is het bewijs dat je bepaalde opleiding met succes hebt afgerond, zodat de werkgever weet dat je op een bepaald niveau zit.
Desondanks is het weldegelijk mogelijk om zonder de benodigde diploma's een bepaalde baan te krijgen. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je bij je vorige werkgevers ook vertaalwerk moest, indien van toepassing. Levenservaring is denk ik voor vertaal werk niet zo interessant, en daarnaast is levenervaring ook niet te meten. Behalve als dat gerelateerd is aan je werk. In dit geval kan je aangeven dat je in meerdere landen geleefd hebt.
Ook moet je rekening houden dat in deze tijd het eenmaal langer duurt voordat je een baan hebt. Je bent vast niet de enige die solliciteertd voor een baan. Zoals gezegd wordt een diploma als een goede graadmeter gezien op welk niveau de sollicitant is. Als je dat dus niet hebt, zul je dat op andere terreinen moeten compenseren.