Mag de juf/leidster jouw kind een corrigerende tik geven?

geinspireed door de vraag: wat is er pedagogisch aan tik? (En de vele voorstanders van de corrigerende tik )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Nee, ik heb mijn kinderen opgevoed dat met slaan nooit iets op te lossen valt. Als de leidster of juf mijn kind dus een tik geeft ondermijnt ze mijn opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Dan krijgt ze van mij een tik, die nog maar heel moeilijk te corrigeren zal zijn.
14 jaar geleden
Nee, zeker niet. Dat is echt iets tussen ouders en kind. Ze mag ze indien nodig wel even goed bij de arm pakken om ze bij de les te houden (vooral als ze zich agressief gedragen) of even goed op oogniveau aanspreken of op de stoel zetten, maar een tik luistert vrij nauw en dat is niet iets voor binnen de schoolsituatie. Bovendien zijn kinderen tegen de tijd at ze naar school gaan de leeftijd van de corrigerende tik wel te boven.
Hoewel....als je zo op school een beetje rondkijkt, vooral in de hogere klassen, zou je leraren soms wel wat meer represaillemaatregelen gunnen dan alleen een OEPSblad of op de gang zetten. Maar de liniaal zie ik niet meer snel terugkomen nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...Hoewel….als je zo op school een beetje rondkijkt, vooral in de hogere klassen, zou je leraren soms wel wat meer represaillemaatregelen gunnen dan alleen een OEPSblad of op de gang zetten. Maar de liniaal zie ik niet meer snel terugkomen nee..." Zie: http://www.youtube.com/watch?v=F4oHWxnkIhg En het zal je duidelijk worden dat er meer mensen in die richting gedacht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig filmpje ; die had ik gemist. Zalig ; lekker over the top.
Ik ben bang dat dat in deze tijd niet meer mogelijk is.
het zou ook niet moeten hoeven eigenlijk ,een kind heeft zich ook aan bepaalde regels te houden,en zou van de ouders mee moeten krijgen dat de juf of leidster de baas is op school.oke het ene kind is ondernemender dan het andere,maar de eerste dingen waar het zich aan te houden heeft krijgt het van de ouders mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OF NIET!
nee, want dan komt ze ook aan mij. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rond 1900 was het heel gebruikelijk dat er op school lijfstraffen werden uitgedeeld. Orde was in de klas heel belangrijk en het gezag werd vaak door tucht er letterlijk ingeramd. Berucht waren de straffen met een riet of liniaal op de hand. Of een houten vogel die de docent naar believen door de klas kon smijten (zie bron 1)

Met didactiek of pedagogiek (opvoedkunde) heeft het naar mijn mening niet te maken. Wel met onmacht en het verlies van controle.

Het onderwijs anno nu is wel wat anders gelukkig. Of niet?

In 1982 bepaalde het Europese Hof dat 'lijfstraffen' voor kinderen zonder toestemming van de ouders verboden zijn. Als enig land in West-Europa zijn "acceptabele lijfstraffen" in Groot-Brittannië nog toegestaan. Met name de Engelse (privé) kostscholen zijn beroemd en berucht. Toneelstukken, films en televisieseries die daaruit zijn voortgekomen geven de indruk dat veel Britten hun schooltijd hebben doorgebracht bij sadistische schoolmeesters. Sinds 1986 verbiedt de Britse wet lijfstraffen op openbare scholen. Toch konden tot 1998 particuliere en onafhankelijke scholen zelf nog weten hoe ze leerlingen straften.

In Amerika zijn er nog scholen waar lijfstraffen zijn toegestaan (zie bron 2).

En in Nederland? Het is docenten (dus ook juffen en leidsters) dus verboden om kinderen te slaan (zie bron 3). De ouders kunnen de docent of de school aanklagen en deze kan geschorst worden. Wordt er in Nederland dan niet geslagen op school? Dag rapporteert van wel (bron 4).

In België is er recent ook ophef over geweest. De minister van onderwijs is er duidelijk over. Het gaat om kinderrechten en lijfstraffen zijn daarop een inbreuk (zie bron 5). Ik ben het daar helemaal mee eens.

Toegevoegd na 26 minuten:
De bronvermeldingen zijn wat door elkaar geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitgebreid +1
Er kan mi niets opgelost worden met een tik.
Is altijd een blijk van onmacht.
En zeker een leidster of juf blijft af van andermans kind.
Dit is een zaak tussen ouder en kind.
Een pedagogische tik of een corrigerende tik, allemaal termen die niet goedmaken dat je iemand een klap geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je mag nooit aan een kind van een ander een tik uitdelen. Dan overschijdt je een grens. Je kiest voor het vak leraar, daarbij hoort ten aller tijden respect voor je leerling.
Mijn pa nam als leraar ooit zo een school over, waar de riet nog een gebruikelijke methode was. Dat was de jaren begin '50. Hij brak dat riet voor de klas met de opmerking, "dit doen we dus niet, we zijn hier om te leren."
Ik heb vele jaren later van leerlingen en ouders gehoord, dat toen mijn pa verscheen, was het over met bang zijn voor school. Daar ben ik erg trots op en terecht denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Nog los van het ethische verhaal: als een leerkracht dat met jouw kind doet, kun je daar (gelukkig!) succesvol aangifte van doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dacht ik toch zeker niet!!
En als ik ooit gemerkt zou hebben ( mijn kind is 30 ;-) dan had ik zelf ook even duchtig gecorrigeerd. ( zei ze stoer....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nooit. Want slaan hoort niet. er zijn meer manieren om tot een kind door te dringen dat hij of zij fout zit. Een kind mag nooit aan leren dat op welk manier dan ook geweld een oplossing is. Want zo word het dan wel gebruikt een tik hoe zacht en onschuldig het ook is gebruiken als oplossing tegen slecht gedrag is heel erg fout. Conclusie... nee dat mag niet door niemand geen leraar geen ouder niemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat absoluut niet kunnen.
Er zijn voor- en tegenstanders voor een corrigerende tik (persoonlijk ben ik tegen), maar het is dus niet aan een juf/meester te bepalen of dit voor het kind gebruikt wordt of niet; het is immers niet hun kind!
Ik vind dat zij er absoluut geen recht toe hebben om het kind van een ander op die manier aan te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een corrigerende tik is in mijn ogen een teken van onmacht. Blijkbaar komt een ouder of onderwijzer er met woorden niet uit, dus dan maar meppen. Juist een ouder en leraar zouden moeten weten dat luisteren nog altijd geschiedt via de oren.

Een tik voel je, dit heeft een ander effect, een schrikeffect. Soms ook wel met het gewenste resultaat, maar ik denk dat we de kracht van woorden daarmee onderschatten. We willen toch dat woorden nadreunen bij het corrigeren en niet dat de tik nagloeit? Als je wil dat een kind ergens over na gaat denken zijn er heel veel verschillende manieren, wees daar eens creatief mee en onderdruk daarmee je impulsen waar sommige zo makkelijk aan toe geven.

En nee, een leraar hoort met z'n tengels van mijn kind af te blijven. Als hij/zij van mening is dat dit een goede manier is, mogen ze het van mij op hun eigen kind toepassen. Laat mij als ouder in mijn waarde en bepaal niet voor mijn kind of die tik nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, abosluut niet!
Het is voor wie dan ook wettelijk niet toegestaan om dat te doen,ook niet voor ouders.
Als je kind al moeilijk is, zal het van slaan alleen maar moeilijker gaan worden.
Ik ben in het verleden zowel thuis en ook op school regelmatig z.g.n.corrigerend geslagen en ben er een angstig,onzeker en gesloten kind van geworden.
Het heeft later heel wat corrigerende therapien gekost om daar weer overheen te komen.
Ik heb het zelf een keer bij mijn eigen kind geslagen, had daar direct een schuld gevoel over (en terecht) ik heb het recht niet om iemand te slaan ook niet mijn eigen kind.
Als ik de situatie niet aankan omdat een kind erg moeilijk is
kan ik hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaan is altijd een teken van onmacht. Een kind even uit de groep halen en rustig toespreken.

Praten is een veel pedagogischere manier. Kost meer tijd. Met de ouders overleggen als het vaak voorkomt is natuurlijk een pre.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een corrigerende tik is wettelijk verboden. Ook door de ouders zelf.

Gelukkig maar, stel jij voed je kind op zonder tikken en de juf zal ze wel even tikken.