Waarom kent onze jeugd onze prachtige spreekwoorden niet meer?

Het valt me steeds weeer op dat jonge mensen de Nederlandse spreekwoorden niet of nauwelijks kennen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragen naar de bekende weg.

Het beste antwoord

Vind ik ook zo jammer!
Wellicht zijn onze spreekwoorden inmiddels ouderwets taalgebruik, omdat veel spreekwoorden ook ver terug in de tijd gaan.
Deze gebruik ik nog regelmatig:
"zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten"
(kom daar maar eens om in deze tijd van hippe lounge-cafe's, waar het bestaan van een waard niet echt meer voorkomt)
De betekenis krijg ik de kinderen nog wel uitgelegd,maar het uitspreken ervan komt me toch wel op het nodige gefrons te staan.....
Ik vind spreekwoorden vaak prachtige wijsheden bevatten, daarom gebruik ik ze nog regelmatig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens. Vooral oude Twentse spreuken zijn hel mooi.Wat ne boer nie kent de vrette nie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig, prachtig.... als ik het lees, denk ik al, morgen even aan de kinderen laten horen. Vinden ze weer niks, natuurlijk...

Andere antwoorden (6)

Spreekwoorden golden vroeger als een bron van wijsheid en soms zijn ze dat nog maar ze worden niet meer zo vaak gebezigd. Tegenwoordig zoekt men zijn wijsheid op het internet en wie op het internet zoekt vindt vooral de bevestiging van zijn vooroordeel.
Gelijk krijgen via het internet is natuurlijk veel aantrekkelijker dan worstelen met spreekwoorden van een oudere generatie en in het eerste geval zijn er miljoenen die het met je eens zijn en in het tweede een oude zak die je de andere kant op wijst met een onbekend spreekwoord; de keuze is niet moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet alleen om spreekwoorden, maar ik heb het idee dat de scholen vandaag de dag sowieso van een laag gehalte zijn. Ook als ik kijk hoe weinig lesuren de jeugd heeft, dan kun je ook niet veel leren in die korte tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kennen en kunnen gebruiken van spreekwoorden vereist een grote mate van vertrouwdheid met een taal en opgroeien met die taal. Want...wees eens eerlijk...hoeveel franse, duitse of engelse spreekwoorden kan iemand die die talen alleen op school heeft gehad, vlot gebruiken?
Voor een groot deel van de jeugd is het nederlands niet de eerste taal. Er onstaan trouwens ook weer nieuwe spreekwoorden in gezegden, bv binnen de straattaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreekwoorden zijn taal ...
De jeugd bedenkt op dit moment hele andere taal !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreekwoorden zoals...

Ik vraag me af wat je bedoeld met spreekwoorden. Want er zijn er in de loop der eeuwen velen bijgekomen en er zullen er ook een groot percentage in de vergetelheid raken. Maar deel je vraagstelling dat de jeugd van tegenwoordig bezig is met geheel andere dingen dan waar wij mee opgegroeid zijn. Neemt natuurlijk niet weg dat hier helemaal niets mis mee is. Want vroeger sprak men over een generatiekloof als er een 30-40 jaar in leeftijd tussen zat.

Ik heb het idee dat de generatiekloof steeds mindergroot word en op dit moment maar een 10-15 jaar betreft. En dit heeft niet zo zeer met kennis te maken, maar wel met de ontwikkeling in de 'hightech' maatschappij waar we in leven...

Na het al jaren willen aanschaffen van een LCD TV heb ik die pas afgelopen vrijdag gehaald. Er zat een diagonale barst in de oude vertrouwde beeldbuis. Maar als die er niet in had gezeten dan had het nog wel eens heel lang kunnen duren. En dit terwijl mijn nichtje van 8 mij ouderwets vond...

Maar goed...

"Een kraai die vliegt, vangt altijd wat..."

Denk daar maar eens over na...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat daar tijdens de lessen Nederlands, geen aandacht meer aan gegeven word. Inhoudelijk voegt het niets meer toe en helaas, gaan er zo heel veel spreekwoorden 'verloren'.