Hoe kan je uitzoeken dat scholen echt beter zijn dan andere scholen?

Ik moet dit jaar kiezen naar welk middelbare school ik ga, maar ik weet niet welke nou goed is. Want je hebt bijvoorbeeld scholen die zeggen: ga maar een kwartier tekenen maar dat schiet dus helemaal niet op!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hah. Hele belangrijke keuze, dit.

Ik kan me nog herinneren dat ik toentertijd naar een school ging die bij de beste 3 van de omgeving Utrecht hoorde. Deze stond bekend om zijn goede onderwijs (schoolonderzoeken waren lastiger dan het landelijk gemiddelde, resultaten waren behoorlijk tot goed), vernieuwing in methodiek (een van de eerste scholen in de regio die overging tot het moderniseren van ICT-gericht onderwijs), en bood een variërend aanbod aan artistieke vakken.

Echter, door een combinatie van factoren, waarvan toch wel de ligging het zwaarst gewogen zal hebben, heb ik in de 5 jaar dat ik er heb rondgehangen gezien hoe een grote school in kon storten. Toen ik me inschreef was er een wachtlijst om de 7 brugklassen mee te vullen, maar toen ik vertrok konden ze met zittenblijvers met moeite 3 klasjes vullen, van zo'n 50 leerlingen in totaal. Dit verval ging vooral heel snel toen onze rector in de landelijke pers declareerde dat (parafrase) "Een school met zo'n percentage allochtonen de integratie vermindert, en beter gesloten kan worden". Dit was in 1998.

De school sloot in 2003. Waar het pand vroeger zat, zit momenteel nog altijd een bouwput.

Het belangrijkste is dat je een school vind die je een goed gevoel geeft. Als je het gevoel krijgt dat je op die school jezelf zou kunnen zijn, als je het gevoel krijgt dat de medeleerlingen daar (al zul je natuurlijk niet je klasgenoten kunnen uitzoeken) prettig zijn, en als de leraren het gevoel geven dat zij hun vak verstaan, dan moet je de school kiezen.

En, als een school zegt dat je een kwartier maar moet gaan tekenen kan dat overkomen als nutteloos, maar juist dat soort van creatieve uitingen kan helpen met je mening te vormen, je kennis toe te passen, en je interesses te vinden. Deze 3 zaken (en vooral die laatste) zijn het belangrijkste wat je middelbare school voor je kan doen, aangezien een nog veel belangrijker besluit genomen moet worden wanneer je de middelbare school verlaat - je studie.

(Sorry dat ik het zo lang gemaakt heb.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de reatie die je plaatste ik weet nu hoe ik het moet aanpakken. Het is wel heel lastig hoe je het omschrijft (ik snap de moeilijke woorden niet zo) dus misschien het hoeft niet : minder moeilijke woorden en veel bronnen gebruiken. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik mocht stemmen hihih!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mijn antwoord in sommige plaatsen te lastig vond, dan bij deze; Sorry. Aan de hand van je vraag had ik natuurlijk moeten weten dat ik misschien iets gemakkelijker zou moeten antwoorden. Ik kan er zelf ook niet altijd iets aan doen. Ik ben helaas gewend geraakt om met moeilijke woorden te gooien. Als je specifieke dingen niet goed begrijpt en nog wat uitleg wilt moet je het even zeggen. Als ik tijd heb, zal ik dan kijken of ik met wat makkelijkere woorden mijn verhaal wat duidelijker kan maken. In elk geval is de korte samenvatting: Omdat een school een goede naam heeft betekent nog niet dat het ook een goede school is. Scholen proberen namelijk ook zichzelf te verkopen aan de leerling. Daarom is het vooral belangrijk dat jij je er op je gemak voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okal was het lastig ik vond het goed( de andere ook natuurlijk maar die van jou het beste.)

Andere antwoorden (8)

Je moet kiezen voor de school met de beste uitstraling.

En dan bedoel ik niet welke school het mooiste gebouw heeft, maar ook de sfeer die er hangt.
Welke indruk maken docenten en leerlingen op je maken. Kies voor de school die jou het beste gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga naar de open dage en proef de sfeer. Kijk waar je je "thuis" voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En neem deze checklist mee:
http://www.b-zik.nl/content/pages/i/scholieren/brugpieperinfo/checklist_open_dag/1612_checklist_open_dag.asp
Probeer een school uit te zoeken met twee plusjes in de onderstaande link. (als er tenminste eente bij je in de buurt is...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede link!
Je moet met een paar leerlingen gaan praten en aanhoren wat zij er van vinden.

Bij mij op school wordt het met de opendag helemaal opgepoetst, dit geeft dus een verkeerd beeld over mijn school.

Eigenlijk is het er hartstikke vies, en zit overal kauwgom onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een open dag doen scholen altijd hun stinkende best om zich van hun beste kant te laten zien. Sommige scholen hebben ook de mogelijkheid om een les bij te wonen. Daarin krijg je al een betere indruk van de school.

Elk jaar worden scholen beoordeelt op een aantal zaken die met kwaliteit te maken hebben. Antwoordman heeft daar al een goede link gegeven waarin je de lijst met scholen die "getest" zijn weer kunt geven.

Ik zou je zelf adviseren om vooral te kijken naar de school waar je je thuis voelt en waar de sfeer prettig is. Een school is toch iets waar je volgend jaar 4 tot 6 jaar van je leven bent. Van 8:30 - 15:30 soms. Waar je vriendschappen sluit en waar je letterlijk groter groeit. Dat mag best een fijne school zijn en misschien wat minder een perfecte school met uitmuntende prestaties.

Je kunt ook kijken naar andere aspecten. Is de school veilig, is de school niet ver weg? Of wil je juist wat verder weg van school zitten? Het lijken allemaal moeilijke keuzes en soms is het makkelijker als je ouders ook (mee) kiezen. Maar ik vind het wel leuk dat je er ook bij betrokken wilt zijn.

De school waar ik op heb gezeten was verre van perfect. Maar op de verjaardag van de school bakten alle leraren taarten voor de leerlingen. Dat zal ik nooit vergeten. En die keer dat het scheikunde lokaal in de fik stond omdat Natrium zo lekker brand. De leraar Duits die ons stiekem zijn proefwerken liet nakijken. De Vossenjacht in de stad, waarbij we niet wisten of de zwerver echt was of de leraar Natuurkunde. Of dat mijn vriend Maria mocht spelen met kerst (Ik was overigens Jozef). Of die keer dat ik alleen in het weekend foto's mocht afdrukken in de DoKa. Allemaal dingen die je nooit in reclamefoldertjes zult tegen komen. Maar die ik niet had willen missen.

Wil je toch meer kiezen, lees dan eens het linkje door. Heel veel succes met kiezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijke anekdotes altijd, ja.
Ik werk zelf in het onderwijs, en ik raad mensen altijd aan: Loop gewoon overdag eens een school binnen en wandel wat rond. Wat voor sfeer hangt er in de school?
Hoe vriendelijk bejegent men jou wanneer je daar rondloopt?
Doe dat met meerdere scholen, dan heb je als snel een indruk van een school met sfeer waar je je op je gemak bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De school zal bij jou moeten passen. Natuurlijk zal iedere school zeggen dat ze hun best doen maar tegenwoordig is er veel verschillend tussen scholen onderling. Als ik hier in mijn regio rondkijk zie ik scholen met een "ouderwetse" aanpak klas zitten schrijven en scholen die alles op ict gooien met voor iedere leerling een apple laptopje zonder boeken. Een school die geweldig op begeleiding in zet met verplichte wekelijkse gesprekken tussen mentor en leerling.
De school moet je passen. Op een open dag ziet alles er mooi, glimmend en aardig uit maar dagelijks kunnen de leraren uitgezakt rondlopen, hun lesjes draaien en verder zo iets hebben van zezoekuhhetmaamooiuit stellutjuuuuh. Via Hyves of andere internet kanalen kun je daar snel achter komen. Vraag maar. Ik werk op een school waarvan gezegd wordt dat de leraren zeuren. Aan de andere kant is zijn er maar heel weinig leerlingen die bij ons geen diploma halen. EN leerlingen spreken er maar weinig kwaad van als ze op een andere school zitten.
De onderzoeken testen die dingen die de inspectie belangrijk vindt. Zij zetten op dit moment zwaar in op zelfstandigheid van de leerling. Lang niet elke leerling kan dit aan. Hoe zit dit bij jou? En dan nog
Wie gaan er ook naar die school? Dat zijn je klasgenoten voor 4 tot 6 (misschien meer) jaar. Dat is heel bepalend. En als laatste: Jij zult het moeten maken. Dat wil zeggen hoe slecht een school ook is jij maakt het verschil voor jezelf door regelmatig en goed te werken.
Veel succes op je nieuwe school!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel op een open dag rond. Bekijk de leraren op die open dag (en realiseer je dat die op die open dag hun beste gezicht op zetten!). Snuffel in de schoolgids. Kijk of vraag naar slagingspercentages. Bekijk het gebouw (het onderhoud ervan zegt ook veel over de stijl en de houding van de school). Zou je je thuis kunnen voelen daar, je bent er straks per slot van rekening alle werkdagen. Beoordeel dan op gevoel. Succes!