Doen studenten echt te weinig aan hun studie?

Het vooroordeel dat veel mensen over studenten hebben is dat ze over het algemeen vrij losbandig leven en te weinig tijd in hun studie steken. Ze geven aan dat studenten hun studie sneller zouden afronden, als ze zich meer op school zouden concentreren.

Uiteraard gaat het niet over de broodnodige vrije tijd van een student, maar echt over het standaardcliché van de studentikoze student.

Is dit nu echt zo? Alsjeblieft een goed beargumenteerde mening.

P.S. Deze vraag is zeer neutraal bedoeld; ik heb zelf geen mening over studenten als groep.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De fase als student is belangrijk voor de algemene vorming. Door studenten te forceren meer in een standaard stramien te studeren krijg je afgestudeerden die niet de kans hebben gehad zelf grenzen te stellen. Dat levert in latere posities waar veel eigen verantwoordelijkheid wordt gevraagd tot problemen.

Studenten hebben wellicht zeer veel vrijheden en veel tijd. Echter, op het moment dat ze niet binnen een gestelde termijn hun studie afronden wordt de studiefinanciering omgezet vaneen gift in een lening die ze teruug moeten betalen. Wat dat betreft is het dus geen probleem van 'Nederland' als studenten extreem lang doen over hun studie.

Ik denk dat de vrijheden prima zijn. De meeste studenten vullen de vrije tijd met bijbaantjes, commissies en sport. Allemaal zaken die bijdragen tot de vorming als gebalanceerd mens, waardoor er van de universiteit geen wereldvreemde studienerds komen, maar afgeronde persoonlijkheden.

De beelden die je ziet op TV zijn meerendeels eerstejaars studenten die losgeslagen zijn nu ze het huis uit zijn. Bij mijn werk zie ik duidelijk dat dat in latere fase van de studie prima in orde komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Beide kipjes studeren aan een hogeschool. Gemiddeld genomen zijn we best druk met alle opdrachten en stagemomenten. En vergeet niet de bijbaantjes om de studie te bekostigen. Wij laten wel veel op het laatst aankomen waardoor het in het begin van de periode lijkt dat we niet druk zijn, maar dat compenseren we ruimschoots weer de weken daarna. Tuurlijk zijn er studenten die drukker zijn met studentenverenigingen en allerlei niet aan school gerelateerde zaken. Tot die groep behoren wij zeker niet! Je kunt uiteindelijk niet iedereen over één kam scheren. Alle studenten hebben andere prioriteiten en uiteindelijk is het je eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
succes met de studie!
Ik denk dat het beeld van losbandigheid komt door ervaringen uit een ver verleden waarin studenten eindeloos over een studie konden doen. Dat hoort al decennia niet meer tot de mogelijkheden. Je moet de studie binnen een strak tijdvak afronden en hoe langer het duurt hoe meer geld het je kost.

Nu is het natuurlijk wel zo dat je sneller verhalen hoort over studenten die het ene na het andere corps feest bezoeken, dan studenten die constant keihard studeren.

Een student komt in een levensfase waarin hij naast de studie ook tijd en ruimte vind voor sociale interactie. Die is broodnodig, maar slaat soms wel eens om. Een student komt net van het VWO, waarschijnlijk zo van huis uit en krijgt alle vrijheid. Niet iedereen kan daar meteen mee omgaan, maar uiteindelijk leren ze het bijna allemaal.

Als ik naar mezelf kijk deed ik zeker niet weinig aan mijn studie, maar had daarnaast een behoorlijk sociaal leven van uitgaan, omgaan met vrienden, bezoeken van discussieclubje, sport. Al met al denk ik dat ik iets minder dan een jaar extra aan tijd kwijt ben geweest, maar in die driekwart jaar heb ik een enorme levensles mee gekregen. Die betaal ik namelijk nog elke maand terug aan de IB groep (studiefinanciering). Al meer dan 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, + 1
Sommige studenten zijn heel lui, anderen zijn dat niet. Bepaalde studies vragen maar een uurtje of 15 werk in de week, terwijl je bij anderen zo aan 50 uur komt. Als de student van de eerste studie heel lui is zal dat minder achterstand veroorzaken dan bij de tweede studie. Er is niet 1 soort student en niet 1 soort studie. Natuurlijk zijn er luie studenten bij, maar wanneer je je studie niet in de aangegeven tijd afrondt, mag je er ook mooi zelf voor gaan betalen.
En natuurlijk, studenten zijn wat losbandig, je woont voor het eerst op jezelf enzo..
ik kan eerlijk zeggen dat ik, hoewel ik een heel interessante studie heb gedaan, meer geleerd heb van het op mezelf wonen dan van mijn studie. En dan doe ik er maar wat langer over, daar mag ik zelf ook voor boeten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil de mythe dat studenten lui en losbandig zijn hier even grondig ontkrachten. De meeste studenten hebben als ze iets hebben zelfs te weinig tijd. Veel studenten hebben eigenlijk te weinig tijd om de studie te betalen en aangezien de studiefinanciering niet eindeloos is hebben velen ook nog een bijbaantje er bij. Samen met dit bijbaantje is het ook nog zo dat ze extreem veel aan studie moeten doen. Ik spreek nu even uit eigen ervaring als student aan de universiteit ik weet niet hoe het zit op het HBO of MBO. Maar op de universiteit bestaat de lesstof meestal ettelijke honderden pagina's tekst per onderwerp. Je mag van geluk spreken als je maar een boek uit je hoofd moet leren. Vrijwel elke student neemt zijn studie serieus en is dus elke dag enkele uren bezig met zijn studie en bijbaantjes heeft een student wel een actief sociaal leven. Uitgaan hoort bij het student zijn echter om nu te zeggen dat ze dit doen omdat ze teveel vrijetijd hebben gaat te ver. Ze doen dit naast alles wat nog meer druk op de schouders van een student legt. Ik erger mij aan de blik die sommige mensen hebben dat studenten uit hun neus lopen te vreten en niets doen. Het feit is dat veel studenten het veel te druk hebben, ik durf zelfs te beweren dat sommige studenten minder vrijetijd hebben dan veel werkende mensen. Studeren gaat mij redelijk gemakkelijk af en gelukkig kan ik nog wel even rondkomen zonder een bijbaantje(Niet lang meer) maar de meeste studenten die ik ken die hebben vrijwel geen vrij moment in hun overvolle schema. Het feit blijft dat studenten een druk bestaan hebben en te weinig geld. Dat terwijl studenten de toekomst zijn ik erger me daarom aan dat negatieve beeld dat volkomen terecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na jarenlang een eigen bedrijf gehad te hebben, besloot ik rond mijn veertigste jaar om iets heel anders te gaan doen: Ik ben weer aan de studie gegaan. Mijn vooroordeel over studenten heb ik snel opgegeven. Als ik na school en stage uitgeput thuis kwam, moest ik bij toerbeurt eten koken voor mij en mijn toen nog thuis wonende gezinsleden. Mijn twintig jaar jongere studiegenoten, bleken er naast dat eten koken nog een heel ander leven op na te houden; Ze hadden altijd haast, want er moest geld verdiend worden (vaak hadden ze zelfs meerder baantjes) Ook was er een die naast die baantje ook de mantelzorg had voor een zieke oma. Ik zuchtte al onder school, stage de studielast en het huishouden, maar wat ik deed viel echt in het niet bij wat menige studiegenoot deed. Naast dat drukke leven dat ze al hadden, was er ook nog een uitgaansleven. Ik was blij dat ik wat dat betreft mijn leeftijd tegen had en in het weekend gewoon lekker van mijn rust kon genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das war einmal.
Dat ging 20 jaar geleden misschien nog op, maar nu niet meer. Het is echt aanpoten geworden.
Eerlijk gezegd verbaast het me dat er nog mensen zijn die dit vooroordeel hebben. Ze staan waarschijnlijk erg ver van de studentenwereld af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het even over een wat andere boeg te gooien dan de andere zemelende verhalen hier boven. Ik doe nu twee voltijd studies tegelijk, heb een bijbaantje ben actief bij een vereniging, sport twee keer per week en heb nog steeds regelmatig de tijd om me te vervelen. Die boeken van honderden bladzijden die ik door moet lezen, lees ik in een hangmat op mijn balkon. 's Ochtends sta ik pas op vlak voor dat ik college heb om daar rustig in de zon naar toe te fietsen. De meeste weken ga ik twee of drie keer uit waarmee ik het aanzienelijk rustiger aan doe tegenwordig dan in mijn eerste en tweede jaar. Om de drie of vier weken heb ik ergens een weekendje weg en als ik tentamen week heb sluit ik mijzelf op in mijn kamer of studeer op mijn balkon. Om daarna weer een blok uit mn neus te vreten en alleen naar de verplichte colleges te gaan dus hier ben ik 4 tot 6 uur per week mee kwijt. Aangezien het zomer is voel ik mij tegenwordig ook gedwongen om te bbqen met vrienden of huisgenoten. Nog twee goede voorbeelden van huisgenoten is de één die zijn hele studie er fulltime naast werkt en de ander die het voor elkaar heeft gekregen de afgelopen twee weken niet voor vieren thuis te komen of éénen zijn bed uit te komen. Dus ik zou zeggen wellicht is het niet zo dat studenten lui zijn maar dat er gewoon wat weinig uitdaging in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik zelf studeerde was het keihard werken om mijn studie rond te krijgen en daarnaast keihard werken om de studie te betalen.
En ik heb het mijn kinderen niet anders zien doen!!!!
De levensfase waarin je zit tijdens het studeren is er een van ontdekken, aftasten en nog een zekere mate van vrijheid hebben.
Dat kan de indruk wekken van losbandig leven, maar ik denk dat het in echt allemaal gewoon "a hard day job" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste zal dit niet voor alle studenten gelden, het is een generalisering. Ten tweede zijn studenten verschillend: De één moet veel doen om z'n studie te halen, de ander hoeft niet veel te doen om goede punten te halen. Ten slotte denk ik wel dat de inzet achteruit gaat, dat merk ik ook op de middelbare school, in de loop van de jaren. Mensen vinden de computer bijvoorbeeld leuker of denken van: Ach ja, één keer niet leren kan wel. Ik denk dat tijden ook veranderen..