Hoe kan een docent omgaan met slecht horende kinderen?

Mijn dochter is slechthorend en heeft wat achterstand op school (middelbaar). Ze heeft een koptelefoon op en de docent een microfoon. Zijn er tips voor docenten met betrekking tot het lesgeven om hier goed mee om te gaan?

Het gaat mij vooral om didactische werkvormen, niet om het hoorprobleem op te lossen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb niet echt verstand van gehoorproblemen, maar wel van communicatieproblemen. Ik werk met jonge kinderen (en dus hun ouders) in achterstandssituaties. In principe komt dit neer op het merendeel allochtonen. Nu is het belangrijk dat als er dingen kortgesloten moeten worden dat de boodschap ook overkomt.
Een paar didactische tips zijn:
Checken door de leerkracht of de boodschap is overgekomen (kort na elke les)
Ondersteunende informatie op papier. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door hulp van een klasgenoot (aantekeningen vergelijken).
Goede aanwijzingen van de leerkracht waar de informatie ook te lezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk dat er nog maar weinig echt goede ideeën naar voren komen. Onze dochter kan normaal horen en hoeft niet (meer) lipt te lezen sinds ze een gehoorapparaat heeft (één oor) en op school een hoortoestel en microfoon voor de docent (zender / ontvanger). Het probleem is niet zo zeer het verlies aan geluid, maar het niet kunnen concentreren in een voor zo'n kind lawaaierige omgeving. Je kunt het vergelijken als het volgen van een wiskundeles in een volle kroeg! Dat docenten hier geen benul van hebben komt dat doordat docenten in het normale onderwijs hier niet op voorbereid worden tijdens de oplieding. In ons geval worden we begeleid door het audiologisch centrum in Eindhoven en zij hebben een specialist die ook langs scholen gaat. Misschien een tip voor docente die hiermee in aanraking komen om bij dit soort centra informatie op te vragen. Zij hebben vaak nuttige tips voor docenten over de positie in de klas. Ik kies dit als beste antwoord, omdat het probleem vaak in de communicatie ligt. Heeft de leerling het echt begrepen of doet hij/zij alsof. Dat laatste merk ik vaak aan mijn dochter. Ze wil immers helemaal geen uitzondering zijn.

Andere antwoorden (2)

Hoortoestel met mylink

MyLink is een FM-ontvanger met neklus die om de hals gedragen kan worden, eventueel onder de kleding. MyLink kan gebruikt worden met ieder hoortoestel met een T-stand en hij is compatibel met iedere Phonak FM-zender: Easylink, SmartLink, TelCom en Campus SX.

Iedere hoortoesteldrager die beter wil verstaan in lawaai kan genieten van MyLink.

Er kan ook een hoofdtelefoon op aan worden gesloten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het aanleren van liplezen kan bij zeer slecht gehoor uitkomst bieden. Kind moet dan vooraan zitten en de leerkracht goed kunnen zien. (Geen last van schittering van de zon bijvoorbeeld)

Didactisch;
Vraag docent bijvoorbeel;
a) Zoveel mogelijk schriftelijk materiaal over de les te geven
b)Om te checken of de les goed is begrepen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo DVD spek, bedankt voor je opmerking. Over het hoorstoestel ging de vraag niet, dat heeft mijn dochter al en ze is slecht horend, niet doof. Toevoeging vind ik wel nuttig, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel netjes heet liplezen: spraakafzien
Duidelijke lesomgeving waarin helder is hoe er wordt gecommuniceerd is naast alle technische oplossingen belangrijk. Een vaardigheid als liplezen is heel behulpzaam om haar handicap te ondervangen. Zij is er verantwoordelijk voor dat de docent aan het begin van de les een microfoontje krijgt waarvan zij de ontvanger heeft. Spreek met een coordinator of een ander centraal persoon af dat ze daar aan het einde van de dag alles weer mag inleveren zodat de verschillende batterijen weer opgeladen kunnen worden.
Het kan ook heel handig zijn dan je dochter een "Buddy" meekrijgt die met haar meeloopt of een paar keer per dag vraagt of alles goed gaat en eventueel samen met haar een aantal zaken of onduidelijkheden kan regelen. Dat kan een klasgenoot of ouderejaars zijn. Veel scholen die leerlingen hebben met een rugzakje gebruiken zgn buddy's om deze leerlingen van praktische hulp te voorzien. Op die manier staat het kind er niet alleen voor en hoeven ze niet steeds aan en docent of concierge hulp te vragen.
het werk in de klas zal een probleem kunnen worden als er veel geluid van verschillende kanten komt. Dat zal dus steeds van maar een kant moeten komen. Dat kan door zelfstandig werken. Informatie kan visueel versterkt worden door een digitaal bord kan dat tegenwoordig heel erg goed. Visualiseren is een toverwoord (Dat werkt voor alle kinderen overigens heel erg goed) Klasse omvang mag niet te groot zijn. ( geld ook al voor alle kinderen ) Laat uw dochter met de docenten een signaal afspreken met haar omgeving als ze het spoor bijster is. Voor haarzelf is het belangrijk alles op te schrijven wat er onduidelijk is of waar ze aansluiting heeft verloren zodat ze dat later kan terug vragen. Het kan lang niet altijd op het moment dat ze er behoefte aan heeft. Misschien moet het wel later per mail samen met haar buddy.
Het zijn zo maar wat gedachten. Ik hoop dat je er wat uit kunt halen.