Zou ethiek niet een verplicht vak moeten zijn op school?

haal "niet" er maar vanaf, dus:
Zou ethiek een verplicht vak moeten zijn op school?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik studeer filosofie waar een onderdeel ethiek van is. Als je echt ethiek wilt geven in de scholen op een goede manier lijkt mij dit veel te zwaar voor de kinderen. Immers welke ethiek wil je geven, er zijn vele ethische stroming en wil het echt effect hebben om ethiek te geven. Dan moet je ook hen de middelen geven om het tegen elkaar af te kunnen zetten. Je moet ze dus ook de middelen te geven welke ethiek beter is dan de andere zodat ze dat zelf kunnen bepalen. Om dat te doen moet je ze filosofie leren iets wat zeker niet elk kind aan kan. Misschien is het leuk om een vakje normen en waarden te leren waar de al vastgestelde gedragsregels worden geleerd. Maar ethiek op een fatsoenlijke manier is veel te zwaar voor de kinderen.

Toegevoegd op 19-06-2009 12:11:02
Ik heb het idee dat niet iedereen even duidelijk is wat ethiek precies is dus ik zet het even uit. Ethiek is niet een studie die kijkt naar hoe je, je moet gedragen. Het gaat veel dieper dan dat. Het is een studie naar de bron en rechtvaardiging van de moraliteit zelf. Dus simpeler gezegd het is niet een vak die je verteld: Wat is goed gedrag? Maar een vak die onderzoekt wat de goedheid zelf is. Het moge als dit wat helderder is ook duidelijk zijn dat dit een klein tikkeltje te zwaar is voor kinderen. Je kan ze wel normen en waarden aan leren. Wat ik wel een goed idee vind maar ethiek is te zwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is verplicht... Ethiek is de opvoeding door de leraren, handhaving van regels en wetten, dat is toch ethiek ook... Daar wordt toch al heel hard les in gegeven, in elke les gaat het daar ook al over... Hoe moet je je gedragen, wat kun je wel doen en wat mag je niet doen enz enz...
Het moet in de praktijk ingepast worden en niet sec alleen les, dan creëer je een gespeelde situatie, de les, en dan wordt het een toneel, het is de dagelijkse omgang tussen mensen onderling, dat is ethiek... En dat komt steeds weer aan bod, vergis je niet...

En onethische elementen worden gesegregeerd en gekapitteld...

Dus het is al verplicht, maar dan niet als aparte les...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ethiek is de studie naar de bron en rechtvaardiging van moraliteit. Niet de moraliteit zelf....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus de leraren brengen geen ethiek bij maar normen en waarden. 2 aparte dingen.
Op de lagere school vind ik dat ouders/verzorgers verantwoordelijk zijn voor het bijbrengen van ethiek.

Op beroepsopleidingen is (beroeps)ethiek al vaak onderdeel van het curriculum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Op sommige scholen is dat al zo.
Een vriendin van me is lerares op een middelbare school. Daar geeft zij o.a. ethiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, weet niet wie al die minnetjes uitgedeeld heb, maar ik ga even vereffenen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank
Ethiek wordt vaak verdeeld over de vakken maatschappijleer en levensbeschouwing ( en daarmee bedoel ik niet de godsdienstige ethiek).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je doelt op 't asociale gedrag van veel leerlingen: er moeten gewoon weer straffen worden uitgedeeld, i.p.v. alleen even toegesproken worden of even lekker in de buitenlucht de tuin mogen schoffelen als straf. Ik denk nl. niet dat ethiek-les veel zal veranderen in 't gedrag. Een goede straf geven wel. Verder wordt 't denk ik al gedeeltelijk gegeven via maatschappijleer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Tegenwoordig is burgerschap en levensbeschouwing verplicht op scholen evenals sociaal emotionle vaardigheden.
Uiteraard komen hier ethische vraagstukken ook aan de orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dat is geen ethiek. Volgens mij hebben de meeste mensen hier een verkeerd beeld van wat ethiek is. Ethiek is niet hoe je je moet gedragen. Maar de filosofische zoektocht naar de rechtvaardiging en bron van moraliteit. Dus niet wat goed gedrag is maar wat de goedheid zelf is. Dus dit zijn 2 andere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou theoretisch best gelijk kunnen hebben..
De vraagstelling had in dat geval beter kunnen zijn "Moet er op scholen onderwijs worden gegeven om ethisch gedrag te bevorderen"
doen ze maar bij maatschappijleer, laat ze primair goed lezen, schrijven en rekenen ajb.