Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou ethiek niet een verplicht vak moeten zijn op school?

haal "niet" er maar vanaf, dus:
Zou ethiek een verplicht vak moeten zijn op school?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik studeer filosofie waar een onderdeel ethiek van is. Als je echt ethiek wilt geven in de scholen op een goede manier lijkt mij dit veel te zwaar voor de kinderen. Immers welke ethiek wil je geven, er zijn vele ethische stroming en wil het echt effect hebben om ethiek te geven. Dan moet je ook hen de middelen geven om het tegen elkaar af te kunnen zetten. Je moet ze dus ook de middelen te geven welke ethiek beter is dan de andere zodat ze dat zelf kunnen bepalen. Om dat te doen moet je ze filosofie leren iets wat zeker niet elk kind aan kan. Misschien is het leuk om een vakje normen en waarden te leren waar de al vastgestelde gedragsregels worden geleerd. Maar ethiek op een fatsoenlijke manier is veel te zwaar voor de kinderen.

Toegevoegd op 19-06-2009 12:11:02
Ik heb het idee dat niet iedereen even duidelijk is wat ethiek precies is dus ik zet het even uit. Ethiek is niet een studie die kijkt naar hoe je, je moet gedragen. Het gaat veel dieper dan dat. Het is een studie naar de bron en rechtvaardiging van de moraliteit zelf. Dus simpeler gezegd het is niet een vak die je verteld: Wat is goed gedrag? Maar een vak die onderzoekt wat de goedheid zelf is. Het moge als dit wat helderder is ook duidelijk zijn dat dit een klein tikkeltje te zwaar is voor kinderen. Je kan ze wel normen en waarden aan leren. Wat ik wel een goed idee vind maar ethiek is te zwaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)