Wel/Geen Proefwerkweek?

Bijna alle middelbare scholen hebben een proefwerkweek. Is dat nu juist goed, of is dat niet goed. En moet je dan tussendoor in lessen ook pw's krijgen? Of heb je dan alleen in de pww pw's? En waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet jij niet aan je huiswerk ?? Mijn dochter is de hele week al aan het blokken ;-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm.. Ja, daar heb je misschien gelijk in ;-) Ik moet eigenlijk wel beginnen, maar m'n pww begint maandag pas, dus ik heb nog morgen en overmorgen en het weekend.. En ik heb wel m'n boek onder m'n neus liggen(A)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begin is al gemaakt;)

Het beste antwoord

Ik heb nu PWW. Van vrijdag tot maandag, dus 7 echte werkdagen. Ik heb in de periodes tussen die proefwerkweken ook so's/proefwerken..
Ik vind dat niet erg goed, doe dan of alleen proefwerken het hele jaar door, of alleen in PWWen graag. Maarja ik leer er wel veel van en daar gaat het uiteindelijk om..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is een goed idee...

Zo krijg je tenminste een overzicht en goed beeld, of dat je in de voorgaande maanden überhaupt wat geleerd hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor alle zaken is iets te zeggen.

Voor leerlingen is het beter; op het gemak voorbereiden op je toetsen, die je anders in een lesweek gehad zou hebben.

Voor docenten is dit moeilijker; alle toetsen krijg je op hetzelfde moment binnen.

Als voorbereiding op het HBO of WO zou het beter zijn als scholen de toetsen in pww's zouden aanbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind toetsweek een goed idee. Door het jaar heen een stuk minder stress, en meer tijd om de stof goed te behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat proefwerkweken een heel goede 'oefening" zijn voor je eindexamen. Ik haalde best wel goede cijfers, als ik één avond leerde voor een proefwerk, maar bij een proefwerk-wéék kwam ik daar dus écht niet mee weg.....Na een proefwerkweek wist ik, dat ik een beetje vaker en meer moest leren.....
Wetenschappelijk noemen ze dat je"korte termijn geheugen", en ik kon zo ongeveer woordelijk herhalen wat ik net geleerd had. Een week later wist ik daar dan dus niets meer van, laat stáán een maand later....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een proefwerk week is duidelijk zodat de leerling het gehele jaar kan studeren met als uitzicht de proefwerk week. Zo`n klusterweek is niet alleen gemakkelijk voor de leraren die het nakijken hebben maar ook voor jullie. Je werkt gestaag naar die week toe, en men gaat ervan uit dat de leerling stap voor stap groeit in zijn studie. De proef is er uiteraard om jouw te toetsen of je voldoende kennis hebt om over te gaan naar de volgende klas, of examen kunt doen. In èèn week ben je voor een tijd van deze stress af en in een keer erdoorheen. Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel, je werkt het hele jaar toe naar deze week. Je weet wanneer de PWW eraan komt en je kunt er gericht naartoe leven en op voorbereiden. Bovendien is het een week waarin de gewone lesuren uitvallen, dus je hebt dagelijks voldoende tijd om je voor te bereiden op de dag erna (als het goed is :P).

Succes gewenst, zet 'm op! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk vind ik het een slecht idee. Je moet zoveel concentratie op een hoop gooien!
Je kunt er niet omheen dat je pas kan toetsen als je alle stof behandeld hebt. Meestal is dat aan het eind van een blok/semester/trimester. Als je dan al die toetsen moet doen naast je reguliere lessen is dat natuurlijk helemaal put met keren. Zo is natuurlijk die proefwerkweek geboren.
Op onze school zijn ze bezig met werkverspreiding. Ik moet als docent weken van te voren al aangeven wanneer ik door het trimester heen toetsen geef. Dit om te vooromen dat er te veel docenten toevallig te veel toetsen tegelijk willen geven. Als ze dat nou doortrekken tot aan het einde van zo'n trimester lijkt me dat een hele mooie oplossing om die toetsweek weg te werken.
Dus gewoon lessen en toetsen goed verspreid over het gehele trimester.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pleit voor een cyclische begeleiding : les volgen ,studeren , proefwerk, les volgen ,studeren , proefwerk. Telkens een evaluatie en vooruitgang meten in groep en individueel.