Worden kinderen op de basisschool tegenwoordig teveel onder druk gezet?

Een familielid, meisje van 5, zit in groep 1, moet regelmatig toetsen maken. Ze is dan helemaal in de stress, heeft buikpijn, wil niet naar school, is bang om fouten te maken, wil daarom ook alles goed hebben. Als ik dan hoor dat ze hun tafeltjes in rijtjes moeten zetten met ruimte ertussen zodat ze niet kunnen "afkijken", totale stilte, juffrouw voorin de klas aan het kijken of iedereen wel naar het papier kijkt. Is dit voor kinderen van die leeftijd geen ontzettende stressfactor? Moeten we weer terug naar "vroegah"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je weet zeker dat het de juffrouw is en geen non uit een conservatief klooster?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) ja :)

Het beste antwoord

Zo'n soort toets voor een kind van vijf vind ik overdreven. Dat heeft geen meerwaarde op die leeftijd. Je kunt er hooguit kwaad mee doen, het kind er angst mee aanjagen.

Is dit een handelsmerk van deze school, of is het echt gebruikelijk aan het worden? Ik hoor dit voor het eerst.

Misschien eens aan de orde stellen in de ouderraad, of hoe dat mag heten, ik bedoel de vertegenwoordiging van de ouders in het schoolbestuur.

Voor zover er niet aan valt te ontkomen: maak er met het meisje een spelletje van, zodat ze het niet meer als druk voelt. Speel het desnoods na. Laat de pop de leerling zijn, zoiets. En maak op een speelse manier duidelijk dat dit gewoon bij het ritueel hoort, net als jas ophangen, en handen wassen na het toiletbezoek. Zo haal je de ernst eraf.

Toegevoegd op 07-06-2009 18:12:41
Wat ik niet voldoende duidelijk heb gemaakt: de reactie van een kind is voor een deel de reactie van de ouders.

Vergelijk onweer. In eerdere vragen bleek dat sommige GV-ers daar bang voor zijn, *omdat* hun ouders er vroeger bang voor waren, en hen dus leerden bang te zijn. Anderen zijn niet bang, *omdat* ze vroeger gezellig met hun ouders van de bliksems zaten te genieten.

Zo is het ook met toetsen. Niet 100%, wel grotendeels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist de ouders hebben vinden dat fouten maken erbij hoort, dat zo'n toets niets zegt. Tegenwoordig zou zo gepeild worden of kinderen kunnen overgaan naar groep 3. Als ze niet hoog genoeg scoren zouden ze een extra jaar in de lagere klas moeten blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: wat is er mis met het oordeel van de kleuterleiders (of hoe die tegenwoordig heten) - die kunnen toch prima inschatten of een kind al naar groep 3 kan, of beter een jaartje kan wachten? Ik heb dat een keer meegemaakt, dat een meisje (eigenlijk haar ouders) het advies kreeg een jaartje later naar groep 3 te gaan. De leidsters hadden daar goede redenen voor, die ze uitgebreid met de ouders bespraken. Daar kwam echt geen toets aan te pas, nergens voor nodig. Ten tweede: juist als je je kind op informele wijze duidelijk maakt dat fouten niet erg zijn, dat het een spelletje is, een ritueel dat er nu eenmaal bijhoort - juist dan is het kind ontspannener, en zal het beter presteren.

Andere antwoorden (7)

Ik vind niet dat kinderen op de basisschool onder druk gezet worden.
De reden waarom is omdat ik vind dat kinderen en jongeren veel te veel los gelaten worden. Ik ga heus niet zeggen dat dit veel aan school is maar wel een gedeelte. Ik moest vroeger meester, of Mijnheer pupelup zeggen. Ik moest vroeger echt de meester of juffrouw niet bij de eigen naam vermelden.
Maar het geen wat jij omschrijft is iets wat voor mij vroeger normaal was. En ik heb hier geen meer stress van gekregen.
Ik denk ook dat het meisje van 5 misschien buikpijn kan hebben van andere factoren. Bang om fouten te maken, misschien vanuit mama of papa beetje bang gemaakt. Tis maar een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de manier waarop het op die basisschool gaat wel een beetje overdreven.
De reden dat er zoveel getest en getoest wordt op de basisschool is om te kijken of het kind doet wat het moet doen. En zo niet, dan kan er ingegrepen worden. In het algemeen gaat dat heel goed.
In groep 1 en 2 vind ik dat het toetsen meer tussendoor en zonder aankondiging moet worden gedaan. Op de basisschool van mijn kinderen is dat ook zo.
Verder is het handig als de ouders er ook niet te veel drukte over maken.
Dit is in het algemeen zo, hoe oud de kids ook zijn. Er wordt zo'n heisa gemaakt rond bv de entree-toest (groep 7) en de cito-toets (groep 8) terwijl die uiteindelijk maar voor een deel de uiteindelijke schoolkeuze bepalen en in sommige gevallen helemaal niet.

Toegevoegd op 07-06-2009 18:08:29
Wat ik dus bedoel te zeggen: lang leve de toetsen voor het opsporen van problemen, maar laat er niet alles vanaf hangen, waardoor kinderen in de stress raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoor, ik denk van niet. Dit is een prima voorbereiding op de druk die ze na schooltijd gaan voelen, als ze moeten gaan werken en zo.

Toegevoegd op 07-06-2009 19:49:04
Een kind moet leren om te gaan met druk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op leeftijd 4, 5, 6 jaar oud?
De manier waarop die toetsen in die basisschool worden afgenomen zijn ongebruikelijk. Op de meeste scholen worden de kinderen tijdens deze toetsen vrij individueel begeleid. Temeer daar een kind van vijf nog niet kan lezen, heeft het bij het maken van deze toetsen veel begeleiding nodig. Ook verschilt het per school hoe met het afnemen van de toetsen wordt omgegaan. Deze toetsen hoeven niet van tevoren geleerd te worden zoals bij een examen, dus de kinderen hoeven van tevoren eigenlijk niet zenuwachtig gemaakt te worden. Er kan een leerkracht met een klein groepje kinderen in een ruimte gaan zitten om de toets af te nemen. Het beste is dat dit door een leerkracht wordt gedaan die het kind goed kent (bijv. de groepsleerkracht), zodat het kind zich zoveel mogelijk op zijn/haar gemak voelt. Het is jammer dat er zoveel ophef van het toetsen wordt gemaakt. Deze toetsen zijn bedoeld om het niveau van het kind te bepalen en te kijken of het eventueel extra hulp nodig heeft bij bepaalde ontwikkelingsgebieden.
Dat er veel ophef over deze toetsen gemaakt wordt ligt ook vaak aan de ouders. Deze willen graag dat hun kind goed scoort: "Mijn kind zit bij alles in niveau A". De commercie heeft hierop ingespeeld en onderwijsleermateriaal gemaakt dat ouders kunnen aanschaffen, zodat hun kind van tevoren kan oefenen om maar zo hoog mogelijk te scoren. Deze ontwikkeling vind ik jammer, want een kind van vijf is en blijft nog steeds een kleuter en mag nog spelenderwijs leren. De druk die op deze manier op het kind gelegd wordt is nergens voor nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de school van mijn kinderen gaat het heel gemoedelijk, in een andere kamer, drinken erbij en erna een plaatje. De resultaten worden niet met de kinderen besproken. De score van de toetsen gaan van A (hoogste) t/m E, en zoals de juf opmerkte: E zegt niets in het begin, kind kan de toets nog niet begrijpen oid, maar A wel iets. Het is, volgens mij, een mooie objectieve methode, mits goed uitgevoerd. De druk komt vaak meer van de ouders, en je hebt natuurlijk kinderen die al jong faalangst hebben, praten met juf en je kind dan? En vroegah, bah vond ik bij mij op school veel prestatiegerichter, daar werd pas met cijfers gechoogeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel te veel... En de school doet dat niet, maar ook de werkgever doet dat... De ouders doen dat... En de vriendjes en vriendinnetjes doen dat...

Ik zou nu niet graag een leven beginnen in deze hectische poppenkast, dat verklaart wellicht dat ik 53 ben...

Terug naar vroeger? Hoe ver wil je terug? 1000 jaar, 10000 jaar? 100000 jaar? miljoen jaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet nu niet zeker als ik je reactie sarcastisch op moet nemen of serieus... Je laatste zin heb je wel weer gelijk in, maar je zou kunnen zeggen hoe het er vroeger bij jou zelf of misschien bij je kinderen aan toe ging. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest van mijn ouders presteren, ik weigerde vanaf het begin... Ze lieten mij met rust, denkende dat ik nutteloos was... Zo ben ik aan die druk ontsnapt... Ik verzaakte gewoon... En nu ben ik vrij... Ik ben een vriendin die voor me zorgt, ik doe niets...
Zo doe ik dat ook naar mijn kinderen, ze hoeven niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zoiets als een tussenweg... Kinderen die niets moeten? Een pippie langkous opvoeding of zo? (grapje ;) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pippie Langkous, mocht wel zijn in tegenstelling tot alle anderen... Dus het maakt je wel zelfstandig...
Misschien moeten ze een andere school zoeken. Want lijkt me niet normaal.
Hebben de ouders dit zelf gezien, dat het er zo aan toegaat?
Misschien ook kijken of het kind extreem faalangstig is en daar zomogelijk wat aan doen.

We hebben inmiddels ervaring met 5 verschillende basisscholen en 1 vmbo.
Wij moesten vroeger veeeelll en veelll meer leren.
Wel zijn ze met veel te veel tegelijk bezig. Vroeger was je bijv. een week met breuken bezig. Nu gaat alles door elkaar. Dat is pas hopeloos en ze leren noppes.
Leraren beamen dit overigens zelf ook.

Daarbij is er al veel sneller meelij met een kind als het iets niet kan. Heel veel dingen laat men juist liggen, om het kind te sparen.

Dus of het kind is extreem faalangstig of zit op een rare school.
Ze mogen van ons best harder aan het werk gezet worden, maar laat die kleintjes nog ff lekker klein zijn.