Wordt de Chinese taal in de toekomst een wereldtaal?Hoe kom je op dat idee,en zouden we daar nu al onderwijs in moeten geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat je Mandarijn bedoelt. Als expat met vele jaren in azie, kan ik zeggen, dat het geheel van jouw beroep en ambities afhangt. Als je jong bent en internationaal wilt werken dan heb je een enorme voorsprong als je Mandarijn spreekt en schrijft. Misschien kan je zelfs zeggen dat je geen kans maakt als je geen Manderijn spreekt/schrijft. Nee het zal nooit een wereldtaal worden zoals Engels dat is, daarvoor is het toch te afwijkend van andere talen in de wereld. Maar het wordt wellicht wel de meest gesproken taal. Het is overigens weer niet onmogelijk om die taal goed te leren en hij is ook erg mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat de Chinees schrijftaal te complex is om wereldwijd te hanteren.

Nee dus, Engels doet het prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk het niet althans niet op korte termijn. Er wonen veel mensen in China maar andere (rijke)landen met andere talen zijn veel invloedrijker dan 1 groot (arm) land.

Ik heb soms opgelet tijdens aardrijkskunde.. Ik denk niet dat we daar nu al onderwijs in zouden moeten geven. De meeste kinderen in Nederland ( en zelfs volwassen) beheersen hun eigen taal al niet eens. Chinees heeft 1000 tekens en een hele andere uitspraak dan een westerse taal.. misschien als je van heeel jongs af aan er mee zou beginnen.. Ik denk dat dat op dit moment en in de komende 10 jaar niet nodig zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat 't Engels zal worden... Waarschijnlijk omdat Engels de internet-taal is en omdat een toetsenbord met Engelse tekens makkelijker werkt (ook voor Chinezen) dan een toetsenbord met Chinese tekens.

Maar 't mag van mij ook Chinees worden, hoor. Wat maakt eigenlijk 't uit welke taal je spreekt. Wel handig als iedereen dezelfde taal spreekt.
Alleen, wat moeten de laatste indianen/bosjesmannen met tienduizenden woorden waar ze niks aan hebben zoals 'auto' en 'stroom' en 'onderbroek', etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha grappig, mmm!
Chinees wordt nooit een wereldtaal...twee redenen de eerste is dat chinees helemaal geen taal is, maar vele kleinere talen bij elkaar... Mandarijn is daarvan een van de grootste... en de tweede reden is dat mandarijn je van kinds aan mee hebt moeten leren wil je er goed en creatief mee om kunt gaan, dus is doodeenvoudigweg niet weggelegd voor anderen om die later nog eens te gaan leren... Daarvoor is de taal te complex voor een latere bestudeerder... Er zijn ook hiet uitzonderingen, maar genoeg reden om mandarijn uit te sluiten als wereldtaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Allereerst is er de duidelijke reden dat het te ingewikkeld is. Iedereen kent de verhalen over dat je vanaf je 4e moet beginnen met leren schrijven om tegen je 18e een krant te kunnen lezen, maar ook het spreken is moeilijk. Ik heb enkele maanden Chinese les gehad en de juiste uitspraak en intonatie is voor een buitenstaander extreem lastig, en een klein foutje kan de betekenis al veranderen.
Daarnaast een cultureel verschil: de meeste Chinezen werken hard en willen veel. Miljoenen Chinezen nemen op dit moment Engelse lessen om zo verder te komen in het leven. Wij Westerlingen daarintegen gaan echt niet de energie verspillen aan zo'n taal leren, daarvoor zijn we te arrogant en overtuigd van onze superioriteit. De Chinezen maken de in dit geval verstandige beslissing zich aan ons aan te passen. Of dat terecht is is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met name het type schrift, het tekenschrift, is achterhaald. Combinaties van losse letters is veel sneller en makkelijker aan te leren. Ik ziede chinezen eerder overstappen op engels. 1 wereldtaal zou geen gek idee zijn, welk dialect je er naast spreek moet iedereen dan zelf weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat zou heel vervelend worden, omdat je alles, echt alles moet veranderen van letters naar tekens. Onze letters zijn toch al hartstikke handig? Bovendien is het Chinees taal maar een enkele taal met zulke tekens tegenover honderden talen met letters. Dus het is niet logisch, maar je kunt het je wel voorstellen als die ene taal door ca. 1/3 van de bevolking van de wereld wordt gebruikt :O Maar dan blijf ik er toch bij dat het niet logisch is, want al die mensen zitten op een kluitje, dus niet verspreid. Dat wordt dus niet handig.

P.s. Ik krijg volgend jaar Chinees op school! Dat vind ik dan gewoon voor de lol.. een must-have-done/learnt in je leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ni hao! dat is het enige wat ik weet
Ik denk dat het (bijna) onmogelijk is. Het aantal miljoen/miljard/whatever chinese die er zijn, zijn denk ik een van de weinigen die de taal snappen, Zoiezo word Chinees niet op scholen in Amerika/Europa gegeven,Dus leren we de taal niet zoals we Engels kennen. En de kans dat je bijna alle mensen op de aarde nu nog Chinees kan leren,en kan zorgen dat ze het gaan spreken, is heel klein.
Elk land (naja bijna) heeft z'n eigen taaltje en van mij mag dat ook zo blijven ;)