Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Eeen ladenkast in een volslagen donkere kamer...

...op het gevoel moet je een gelijk gekleurd paar sokken uit de la pakken, in de la liggen echter 50 rode en 50 zwarte sokken door elkaar. Hoeveel sokken moet je minimaal pakken om ZEKER te weten dat je 2 dezelfde hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
702

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eerste sok heeft een bepaalde kleur. Maakt niet uit welke.

Tweede sok heeft ofwel dezelfde kleur - dan ben je klaar; ofwel de andere kleur - dan moet je verder.

Als je verder moet: derde sok heeft ofwel de ene kleur die je al had, ofwel de andere kleur die je al had. Dus dan ben je met zekerheid klaar.

Dus na drie sokken weet je _zeker_ dat er minstens twee dezelfde kleur hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben onder de indruk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?? je kan toch ook 3 van dezelfde kleur pakken??? er liggen 100 sokken in..ik neem aan dat als de kamer donker is dat je ze niet kan zien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Dat kan. Maar dan geldt nog steeds dat je, na drie sokken te hebben gepakt, _zeker_ weet dat er minimaal twee dezelfde kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooo op die fiets...ja je heb gelijk ;-) sjonge jonge..vanavond maar ff geen wijn meer voor mij ;-)

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Dat experiment voer ik elke ochtend uit.
3 want dan weet je zeker dat je geen dubbele hebt en dat je de goede hebt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is de bedoeling dat je juist WEL dubbele hebt, het antwoord is overigens goed hoor :-)
50 ...
bij 51 heb je er zeker 1 van de een en hooguit 50 van de andere kleuren... als je er 1 terug legt kan het die ene zijn, of die 49 andere ... als je er meer teruglegt heb je er nog steeds zeker 48 ...
hmm..

pak er maar drie, drie dezelfde, of twee dezelfde + 1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding