Een jas en een das kosten samen 85 euro. De jas kost 80 euro meer dan de das. Hoeveel kost de das?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoeveel raadsels heb je nog in je raadselboek te gaan? maar ze zijn wel leuk.
Antoni
14 jaar geleden
Ik wilde net zoiets gaan vragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen raadselboek, oudHollands geheugen

Het beste antwoord

De das kost D, de jas kost dan 80+D. Samen kosten ze 85.

Dus D+(80+D) = 85.
Dus 80 + 2xD = 85.
Dus 2xD = 5.
Dus D = 2,50.

De das kost € 2,50; de jas kost € 82,50.

Controle: alles klopt.

Zo, nu nog even deze redenatie intypen in GV, en klaar is Rota.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De das kost € 2,50.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correct
de das kost 2,50: 82,50 = jas + 2,50 = das = 85 euro. 82,50-2,50 = 80 euro verschil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De das kost 5 euri
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer, niet goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de jas is namelijk 80,- duurder dan de das, met jouw oplossing zou de jas dus 85,- kosten + 5,- voor de das is 90,-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan mis ik nog een variable: de kwantumkorting van de package deal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga snel bij de kapper mijn haar laten verven ;-) De das kost dan 2.50, de jas 80+2.50, samen 85 euries. Ik ben blijkbaar zo slim dat ik denk dat ik niet meer hoef na de denken ;-)