Wat geeft een geel voorrangsbord aan?

Betekend dit bord dat je voorrang aan alle zijstraten moet geven? En zegt de plaats waar deze staat iets over de snelheid en of je binnen/buiten de bebouwde kom bent?

Alvast super bedankt!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, een bord 'voorrangsweg' betekent dat je je op een voorrangsweg bevindt. Dat betekent dat je voorrang moet *krijgen*, niet *geven*. Bij de zijstraten staan haaitanden, zodat de bestuurder die uit de zijstraat komt en de voorrangsweg op wil draaien of over wil steken, weet dat hij voorrang moet geven aan het verkeer op de voorrangsweg.

Voorrangswegen vind je zowel binnen als buiten de bebouwde kom en zegt niets over de snelheid die er gereden mag worden. Dat staat apart aangegeven. Wél kun je aan de plaatsing van het bord zien of je binnen of buiten de bebouwde kom bent: binnen de bebouwde kom staat het bord altijd vóór de zijstraat of kruising, buiten de bebouwde kom erná.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat klopt. De witte driehoek met rode rand en de punt naar beneden betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende voorrangsweg, en de gele ruit die de voorrangsweg aangeeft, betekent dat bestuurders op die weg voorrang moeten krijgen van de bestuurders op de kruisende wegen.
Erna55
9 jaar geleden
Ja, de bestuurder bij voorrangskruispunt heeft voorrang.
Erna55
9 jaar geleden
B9 VOORRANGSWEG. De gele ruit wordt alleen geplaatst op voorrangswegen waar de bestuurders op verschillende opeenvolgende kruispunten voorrang hebben. Het bord wordt geplaatst bij het begin van de voorrangsweg. Het wordt herhaald na elk kruispunt van de voorrangsweg.