Hoe worden kringloopwinkels in Duitsland genoemd? En waar kan ik deze vinden?

De laatste tijd bezoek ik veel kringloopwinkels in de provincie Groningen en Drenthe. Omdat ik deze nu langzamerhand wel gezien heb was ik benieuwd naar kringloopwinkels in Duitsland. Maar hoe worden deze in het Duits benoemd? Misschien weten jullie leuke kringloopwinkels over de grens bij Groningen en Drenthe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

Het fenomeen kringloopwinkel zoals we dat in Nederland hebben bestaat in Duitsland eigenlijk zo goed als niet. In een heel enkele stad is een Sozialkaufhaus, en dat komt er nog het dichtst in de buurt, maar het aanbod is klein. Ook zijn ze lang niet altijd via Internet goed te vinden. En er wordt ook best vreemd opgekeken als je daar als "normale" bemiddelde burger naar binnen loopt.

Op het gebied van tweedehandskleding is wel iets meer te vinden ; vaak heten die winkels gewoon iets met Second Hand, en ook in de winkels van Caritas (soort liefdadigheidsstichting) vind je tweedehands kleding.

Op de trödelmarkt / flohmarkt (rommelmarkten) zie je helaas weinig tweedehands goederen aangeboden ; dat lijken vaak meer braderieën.
De beste manier om aan tweedehands goederen te komen is te wachten tot de dag dat het sperrmüll wordt opgehaald (Grof vuil). Dan is het hele dorp / de hele stad 2 dagen lang een grote openluchtkringloopwinkel, waar vooral veel Polen en -in het grensgebioed) Nederlanders spullen van de ondergang komen redden.

Maar een aanbod van kringloopwinkels is er gewoon eigenlijk zo goed als niet. Ik heb een stuk of zeven vaste adresjes, en die liggen allemaal aan de Nederlandse kant van de grens. (Enschede en omgeving, dus net wat te ver voor jou, hoewel iets als Wawollie nog wel een ritje waard is).