Mag ik mijn huurder uit huis zetten als deze continu te laat betaalt?

Mijn vader verhuurt momenteel een huis aan iemand die nooit op tijd betaald. De huurder heeft altijd de meest uit een lopende excuses (je zou het haast niet geloven), waarom ze niet op tijd kan betalen. Nu heeft mijn vader uit frustratie haar een 'contract' laten tekenen, waarin staat dat ze op de datum van betaling moet betalen of ze vliegt er binnen 7 dagen uit. Dit contract is echter niet rechtsgeldig en nu Komt ze nu weer aanzetten met de meest vreemde excuses. ze wil er mee naar de rechter gaan en ze dreigt mn vader aan te klagen wegens emotionele schade. Ik ben maar een leek.. Maar het lijkt mij als de huurder een constante betalingsachterstand heeft.. Dat de verhuurder toch in zijn gelijk gesteld wordt? Mijn moeder zit in de terminale fase van haar ziekte en mn vader en ik moeten alle zeilen bij zetten om haar te verzorgen. Dit soort onzin kunnen we er niet bij gebruiken. Ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn voor verhuurders hierin. De huurster blijkt ook een ongelooflijke oprichtster te zijn. Haar biologische ouders en voorafgaande verhuurders hebben contact met ons opgenomen om te waarschuwen. ze blijkt mannen te versieren om van hun portemonnee te leven. Het is net een verhaal uit een soap onderhand. Ik ben maar een jonge knul die niks van het onderwerp afweet. Maar als ik mn vader ergens mee kan helpen of ergens naar kan verwijzen. Zou ik dat zeer op prijs stellen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is te laat, 3 dagen, 3 weken of 3 maanden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bezint eer ge begint voor ge een huis verhuurt.
Huurders zijn namelijk van kop tot kont beschermd, en zelfs in de meest extreme omstandigheden is het een ware heksentoer om ze er uit te krijgen.
Mijn oude buren (die waarom ik verhuisd ben) hebben 3 jaar geen huur betaald, nooit, ook niet te laat, gewoon helemaal niet, voortdurend overlast bezorgd en dagelijks politie den deurwaarders aan de deur voor de eigenaar van het pand failliet was en uiteindelijk de BANK voor de executie-verkoop ze er uit heeft weten te krijgen. Ruim drie jaar nadat de ellende begon.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, heel heel veel succes en sterkte. Een oplossing weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zit meestal een week of twee na betalingssdatum
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zit meestal een week of twee na betalingsdatum. Dankjewel Marleen! Het is helaas waar wat huurders betreft
ronron1212
9 jaar geleden
Dus echte betalingsachterstand is er niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt niets beginnen, ze betalen in de maand dat er betaald moet worden, de roddels van de moeder moet je ook met een korrel zout nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, als ze inderdaad haar huur betaalt, al is het op het nippertje, zul je met veel betere argumenten moeten komen voor een eventuele uithuisplaatsing. Maar in de praktijk krijg je huurders volgens mij alleen maar weg als je de woning dringend nodig hebt voor eigen gebruik. Zelfs verkopen of overlijden zijn geen redenen voor het beeindigen van de huurovereenkomst, ook niet als de huurder zich niet aan zijn deel van de afspraken heeft gehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook als je een huurcontract hebt voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar, dan kan je als je dit tijdig schriftelijk meedeelt, ze als het contract afgelopen is uit huis zetten,

Antwoorden (3)

De wet bepaalt dat de rechter een huurovereenkomst met betrekking tot een gebouwde onroerende zaak kan ontbinden op de grond dat de huurder tekort is geschoten in de nakoming van zijn verplichtingen. In zijn algemeenheid geldt dat ontbinding alleen mogelijk is bij wezenlijke tekortkomingen. De tekortkoming mag niet van geringe betekenis zijn en moet de ontbinding rechtvaardigen. Of een tekortkoming van te geringe betekenis is om ontbinding te rechtvaar-digen, hangt af van de omstandigheden van het geval. In dit geval, waarbij regelmatig sprake was van tekortkomingen, maar van betrekkelijk geringe betekenis (de huurder betaalde de huur wel, maar meestal te laat) oordeelde het hof dat dit tot ontbinding van de huurovereenkomst diende te leiden. Huurders aldus opgelet. En verhuurders, zorg dat u nauwkeurig bijhoudt wanneer huurtermijnen niet tijdig zijn voldaan indien u overweegt de rechter te verzoeken de huurovereenkomst te ontbinden vanwege stelselmatig te late betaling van de huur. Daarbij geldt dat verwijzing naar deze uitspraak ook als pressiemiddel zou kunnen worden ingezet om een slecht betalende huurder tot tijdige betaling te bewegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst: huurders in Nederland hebben een ijzersterke huurbescherming. Een reguliere huurovereenkomst kan alleen met een geldige reden worden opgezegd. Als de bewoner weigert te vertrekken moet de verhuurder naar de rechter.
De rechter kan een vonnis uitspreken waarin de huurder veroordeeld wordt tot ontruiming van de woning. Als dit gebeurd is, kan de verhuurder een deurwaarder inschakelen om het vonnis uit te voeren. Als er een geldig vonnis is, heeft een deurwaarder het recht om de woning open te laten breken, de inboedel te verwijderen en nieuwe sloten te plaatsen (voor rekening huurder.)

Advies: schakel juridische hulp in.

"Als je de huur niet betaalt, dan vlieg je eruit. In de regel is een huurachterstand van drie maanden voldoende om ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming van het gehuurde te bewerkstelligen. Ontbinding van een huurovereenkomst loopt –op een enkele uitzondering na– altijd via de kantonrechter.
Hoewel het effect grotendeels hetzelfde is, is ontbinding van de huurovereenkomst in juridische zin te onderscheiden van opzegging van de huur of beëindiging van de huur met wederzijds goedvinden.

(...)Het komt tegenwoordig nogal eens voor dat de huur niet – zoals afgesproken – vóór de eerste van de maand is betaald, maar bijvoorbeeld een aantal dagen later; vaak met hangen en wurgen. Hoe erg is dat? Het antwoord is eenvoudig: Ook het niet op tijd betalen van de huur is wanprestatie: “een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen aan de zijde van de huurder”. Het structureel enkele dagen te laat betalen van de huur kan ook leiden tot ontbinding van de huurovereenkomst en tot ontruiming van het gehuurde. Vrij recent heeft het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch
dit nog eens bevestigd.

In die zaak (het ging om huur van woonruimte) bedroeg de huurachterstand op het moment van de uitspraak van het vonnis slechts € 4,91. Desondanks ontbond de rechter de huurovereenkomst en werden de huurders, (...), verplicht het gehuurde te ontruimen. De rechter liet daarbij meewegen dat de huurder al eerder huurachterstanden liet ontstaan en dat op het moment waarop de rechtszaak begon, de huurachterstand twee maanden was. De rechter bepaalde dat het gedurende langere tijd structureel te laat betalen van de huur een tekortkoming is die ontbinding van de huurovereenkomst rechtvaardigt. (...)De verantwoordelijkheid voor het op tijd betalen van de huur (...) lag volledig bij hen, aldus de rechter."
9 jaar geleden
Als je haar echt uit huis wil zetten, dan kan je een huis voor haar regelen waar ze kan wonen. Dan heb je kans dat ze er uit gaat