Kent iemand een stripboek over een filmmaker(s?)

Ik zoek een strip over een man of twee mannen die filmmakers zijn. Dit is alles wat ik er nog van weet. Herkent iemand deze omschrijving?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik ben eerder vergeten te vermelden dat het gaat om een oude strip. Ik denk van zeker wel 15 jaar geleden (of ouder).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je misschien het boek ' filmfanfare' ? Dat is het eerste wat me te binnen schiet.
http://www.oogenblik.nl/web/Artikelpagina/Filmfanfare-eenenvijftig-Nederlandse-films-verbeeld-in-strips.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee helaas bedoel ik dit niet. Ik had er ook wel even bij kunnen vermelden dat het gaat om een oude strip. Van zeker 15 jaar oud. Maar bedankt!

Antwoorden (1)

Mogelijk bedoel je "De laatste knusse zaal" van Paul Gillon en Denis Lapière. [Charleroi] : Dupuis, cop. 1996. Uit de reeks 'Vrije vlucht'. ISBN 90-314-1830-7

De verzonnen biografie van Raoul Roszenstroch, een man die geboren werd in 1892 en in zijn lange leven de hele ontwikkeling van de filmkunst van nabij meemaakt.
In de eerste inleidende pagina's wordt beschreven hoe Rosensztroch op 97-jarige leeftijd om het leven komt na een ongeval met zijn rolstoel. Thomas, een jonge beschermeling van de filmmaker ontdekt een tas met daarin het manuscript van een autobiografie en daarin leest de lezer van deze strip met Thomas mee. Raouls leven wordt beschreven vanaf zijn ervaringen met de eerste bioscoopfilms tot aan de Tweede Wereldoorlog. De boeiende strip heeft een goede plot waarin heden en verleden, gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis en Raoul's persoonlijke leven, en de ontwikkeling van de film knap met elkaar zijn verweven.
Amadea