Waarom geldt 'de wet van Boyle' niet voor een voetbal of fietsband?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat die wet alleen geldt voor zogenaamde ideale gassen.

Dat zijn sterk verdunde gassen die volgende kenmerken hebben:
1. Het eigen volume van de moleculen is verwaarloosbaar ten opzichte van de ruimte tussen de moleculen.
2. De onderlinge aantrekkingskrachten tussen de moleculen zijn verwaarloosbaar bij de gewenste meetnauwkeurigheid. De potentiële energie is dus ook verwaarloosbaar.
3. Moleculen botsen volkomen elastisch, dat wil zeggen zonder netto verlies van kinetische energie. Energie-overdracht van het ene op het andere molecuul is wel mogelijk.

Bij een voetbal of fietsband is deze situatie niet aanwezig.
Maar dat is geen ramp. Als je een voetbal voor de helft indrukt, wordt de druk 2x zo hoog. En het maakt in de praktijk niets uit of de druk bijvoorbeeld 2,0004563478x zo hoog wordt. We zitten niet in een laboratorium situatie waar we tot 10 cijfers achter de komma de uitkomst moeten weten.