Vaak, maar niet altijd. Publiekrechtelijke rechtspersonen zijn alle instanties die krachtens de wet zijn opgericht. Dat wil zeggen, de gemeentes en provincie, de staat en andere instanties die door bij wet worden opgericht zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (hierdoor zijn instanties als de DNB en de NS geen publiekrechtelijke rechtspersonen, maar privaatrechtelijke organen). Doorgaans roept de wet deze rechtspersonen in het leven om een bepaalde wettelijke taak uit te voeren. Conform, art 1:1 Awb zijn dit bestuursorganen. Echter, niet de hele staat of provincie handelt als bestuursorgaan. De bestuursorganen van bijv de gemeente bestaan uit de burgemeester, de gemeenteraad, college van B&W. De wethouder wordt niet in de wet genoemd is daarmee geen bestuursorgaan. Daarnaast zijn er nog uitzondering, namelijk publiekrechtelijke rechtspersonen die per definitie geen bestuursorgaan zijn, zoals de rechtbanken, de Eerste en Tweede Kamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus kortom. Elk publiekelijk/privaatrechtelijk rechtspersoon, college of instantie dat een overheidstaak uitvoert dat in het leven is geroepen door de wet is een bestuursorgaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik nogal wat kort door de bocht maar zo kan je t inderdaad ongeveer stellen. Het is ietjes genuanceerder op t punt van het colleges/personen/ambtenaren, veel daarvan staan niet in de wet expliciet genoemd maar voeren toch een overheidstaak. Dat doen ze op titel van het bestuursorgaan (het bestuursorgaan heeft die taak aan hen gedelegeerd of gemandateerd, bijv. een ambtenaar mag namens de burgemeester een besluit nemen op basis van het mandaat dat de burgemeester hem heeft gegeven). Die overheidstaak moet overigens wel iets veranderen in de rechtspositie van de burger om onder de awb te vallen. Daarnaast vallen beslissingen van het OM daar vaak niet onder, maar vrijwel alle beslissingen van andere overheidsorganen vallen onder de awb.