Is 72 dB een overtreding?

Het is 00:30, een eindje verderop is een feest bezig en bij mij in de tuin meet ik 72 dB. Is dat niet veel te hard op dit tijdstip?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
In de lijst op http://lichtbeeldgeluid.nl/geluid/akoestiek/hoe-hard-klinkt-een-decibel/ staat het als 'storend bij telefoneren'. Echte geluidsoverlast is het dan niet.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarmee meet je dit?
Poet
9 jaar geleden
Dit is zeker een overtreding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor geluidsoverlast van buren zijn geen wettelijke geluidsnormen vastgelegd. Overleg met de buren, een mediator of bemiddeling door de politie kan helpen burenoverlast op te lossen. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/geluidsoverlast-in-de-wet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het gemeten met een appje op mijn iPhone, maar ik heb het appje wel een keer geijkt met een echte dB-meter en het klopt vrij aardig.
Een screenshot van de app is bijgevoegd

Het beste antwoord

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
Gemiddeld piekvermogen
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Dus in jouw geval is er sprake van overlast. Je kan er zelf heen gaan, of anders de politie bellen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien er wettelijk niks over geluidsnormen is vastgelegd, zou je dit aan kunnen nemen als goede richtlijn. Aangezien je toch al meet.
Andere mensen zouden gewoon luisteren naar hun gevoel. Ervaren zij bepaald geluid als overlast, dan doen ze er wat aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Erheen gaan is wat lastig, het is een feesttent op een weiland op 150 meter afstand, er zijn zo'n 500 mensen. Zijn er ook normen voor de hoeveelheid overlast binnenshuis? Want een uurtje later (01:30 dus) hadden ze het volume opgeschroefd en mat ik in huis 55 dB. Mijn huis is overigens niet het dichtstbbijzijnde, er zijn mensen die nog meer in de herrie wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afgaande op jouw omschrijving lijkt het mij plausibel dat er een vergunning is verleend aan de organisatoren van het betreffende feest. Deze heeft dan ook betrekking op elke vorm van overlast. Als je dit niet zeker weet zou je de politie kunnen bellen. Maar als je de betreffende gemeente kan bereiken, zouden zij jou meer informatie kunnen geven.
Soms zullen we iets toleranter moeten zijn aangaande dit soort overlast.

Andere antwoorden (1)

Er is geen wettelijke maximum hoeveelheid Decibel voor geluidsoverlast van buren. Als je er last van hebt zou ik gewoon even langs gaan, mocht dat niet helpen dan eventueel de politie bellen met de vraag of zij even langs willen gaan.