hoe brei ik sokken?

Ik probeer sokken te breien maar ik kan niet aan het patroon aanuit.

dit staat er:
64 steken opzetten en verdelen over 4 naalden. Beginnen met de noppentoer.
Deze toer gaat als vogt: afwisselend 3 st re, 1 nop.

De nop; uit 1 st: 1re 1 omslag 1re 1 omslag 1 re 5 st breien, keren, de 5 st re breien, keren, 5 st av, keren, 5 st re, keren, dan 2 st samen av afhalen, 3 st av samenbreien en de 2 afgehaalde st overhalen = 1 st

nadien in boordpatroon verder breien tot ongeveer 2 cm hoogte

nu 1 toer recht breien en hierbij op de 2e naald 1x 2 st re samenbreien = 63 steken

wat ik nu niet begrijp is het volgende: je begint met 64 steken en je moet na de noppentoer nog steeds 64 steken overhouden. Maar ik hou er maar 44 over. Want hoe ik het begrijp moet je voor een nop 3 steken gebruiken van de 64 en eindig je daarmee met 1 steek...

kan iemand mij dit heel eenvoudig uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor de nop gebruik je 4 steken.
Eerst maak je 3 steken rechts, dan maak je de nop:

...........3 st re, 1 nop.
De nop; uit 1 st: 1re 1 omslag 1re 1 omslag 1 re 5 st breien, keren, de 5 st re breien, keren, 5 st av, keren, 5 st re, keren, dan 2 st samen av afhalen, 3 st av samenbreien en de 2 afgehaalde st overhalen = 1 st...........

Dus: eerst 3 steken rechts.
Dan de nop, die begin je weer met 1 steek rechts, 1 omslag.............etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op die manier eindig ik dus met 44 steken terwijl het er 64 zouden moeten zijn... Dat is hetgeen wat ik niet begrijp