Kan ik het zilver van verzilverde spullen halen?

Ik heb een paar verzilverde lepels (stempel 100)
En zou willen weten als het mogelijk is om het zilver alleen eruit te halen zodat ik zuiver zilver heb
Hoe kan ik dit thuis doen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

het kan wel, maar of het de moeite loont?
Zodra de concentratie HNO3 minder wordt dan pakweg 10% (nog steeds een pH < 0), dan lost metaal als zilver of koper nauwelijks meer op in de HNO3. Dit zuur werkt alleen als sterke oxidator wanneer de concentratie echt hoog is, zeker 30% of meer.

Dus, de oplossing is gewoon de rest van de lepel in onverdund 53% zuur brengen. Dan lost alles wel op. Als de reactie erg traag wordt, de blauwe vloeistof afschenken en aan de rest van het metaal weer 53% zuur toevoegen.

Als alles is opgelost, dan zilverchloride neerslaan door verdunnen van de vloeistof (met ca. even groot volume aan gedestilleerd water) en dan verdund zoutzuur (10%) toevoegen. Je krijgt een neerslag van AgCl.
Dan de vloeistof koken zodat het neerslag grover wordt en beter bezinkt. Vervolgens filteren en goed spoelen met gedestilleerd water om de restanten zuur-oplossing en koper kwijt te raken.

Het neerslag kun je vervolgens met een oplossing van hydrochinon in verdunde NaOH oplossing reduceren tot metallisch zilver. Wellicht dat dit ook lukt met een oplossing van vitamine C. Die laatste kun je maken door een vitamine C tablet fijn te stampen en deze massa in water te brengen. Een paar uur laten staan en dan de heldere vloeistof afschenken (de witte rommel die achterblijft is vulmiddel van de tablet). Deze vloeistof moet je dan basisch maken met NaOH en direct de AgCl toevoegen. Het AgCl wordt dan verwacht ik zwart (metallisch zilver). Ik verwacht nl. dat ascorbaat in basisch milieu zeker in staat zal zijn om zilver ionen tot metaal te reduceren.

Het metallische zilver moet je daarna heel goed spoelen met water. De organische resten hebben sterk de neiging om aan het metaal te blijven plakken en dat leidt tot bruin/gele zilvernitraat in je uiteindelijke product. Tenslotte los je de zilver op in overmaat 53% HNO3. Deze oplossing kun je verdunnen en dan bewaren, je kunt ook het zout proberen uit te kristalliseren. De oplossing in een weinig resterend HNO3 is echter stabieler. Deze blijft kleurloos, ook na heel lang staan. Het zout heeft de neiging om grijs te worden na enige tijd bewaren.