hoe vaak sera florena toevoegen voor mijn aquariumplanten?

hoeveel keer moet ik 40 ml sera florena toevoegen heb namelijk een 180 litzr bak hoevaak moet ik dit doen wekelijks of tweeweekelijks

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Sera florena 40 ml voeg je 1 keer per week toe.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat wordt dus aangeraden door de fabrikant...
Maar is uw aquarium zwaar beplant of matig ?
Een vloeibare plantenbemester is een krachtig en snel middel. Binnen enkele uren zullen de planten voldoende opgenomen en gebufferd hebben. We kunnen bijvoorbeeld het volgende doen met de plantenvoeding. We beginnen rustig met de helft van de normale dosering ( pakweg 20 ml) en bekijken het effect. Na een week nog een keer de helft van de dosering toevoegen om te bekijken of deze dosering voor de tweede week voldoet. Bij blijvende problemen (let wel : licht en CO2 moet in orde zijn), kan de dosering verhoogd worden. Net zolang totdat u voor uw aquarium de juiste dosering uitgedokterd hebt. Kijk naar de planten, en als de jongste bladeren lichtgroen blijven, dan kan de dosering verhoogd worden. Bij een zware plantenbezetting kan het best zo zijn dat men meer dan de normale dosering nodig heeft. Het is dus allemaal erg aquarium -specifiek.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb een foto toegevoegd
Z512099
9 jaar geleden
Je hebt een redelijk matige beplanting, als de nieuwe blaadjes, groeitoppen mooi groen kleuren zit je goed.
Probeer eerst met 20 ml per week, het is altijd zoeken, de belichting lijkt me fel genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke bedankt
Dat hangt er vanaf hoe snel deze plantenvoeding verbruikt wordt.

In sera florena zit ijzer en andere sporenelementen. De aanbevolen hoeveelheid zorgt voor een stijging van het ijzergehalte met 0,5 ppm. En meer is ook niet goed.

Ik zou dus zeggen: test het ijzergehalte eens voor een volgende waterverversing. Is dit bijvoorbeeld 0,15 ppm en ga je laat ons zeggen een derde verversen houdt je nog 0,1 ppm over. Dus wil je terug 0,4 ppm extra. Oftewel 80% van de aanbevolen dosering dus dan doseer je na die waterverversing bijvoorbeeld 32 ml.

De volgende keer kijk je dan eens wat dat gedaan heeft tegen de tijd dat je opnieuw water gaat wisselen. Als dat sterk gezakt is (< 0.1 ppm) wordt er erg veel verbruikt. Dan kan je best vaker doseren (bijvoorbeeld wekelijks als je dat elke 2 weken deed of 2x/w als je dat wekelijks deed). Doseer echter niet vaker dan nodig! Beter 1 keer veel dan elke dag een beetje maar je mag daarbij de grens van 0,5 ppm niet overschrijden.

Je zit dan overigens met nog een probleem: ga je vaker plantenvoeding doseren dan water wisselen dan verdwijnen de ongebruikte sporenelementen niet uit je water. Om dat op te lossen kan je bijvoorbeeld half bijbemesten met florena en half met Easylife ferro o.i.g. (dat is wel ijzer maar geen sporenelementen).

Stel dat je bijvoorbeeld vaker moet doseren dan je water verwisselt en je meet 0,15 ppm dan kom je 0,35 ppm te kort oftewel 70% van de aanbevolen dosering van sera florena. Dat is 28 ml. Neem daar de helft van: doseer dus 14 ml.

0,35 ppm bijvullen met ferro gaat ook. Daar heb je op 160 liter water 5,6 ml Ferro voor nodig. Maar ook hier weer de helft: 2,8 ml.

In dat geval doseer je dus 14 ml sera florena en 2,8 ml Ferro. Tot je weer wél een waterwissel uitvoert en na die waterwissel doseer je weer wél alleen met florena.