Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat zijn de bruine puntjes op mijn aquariumplanten?

weet iemand wat de plekjes zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt op algen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoe geraak je daar van af

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Die bruine puntjes die je ziet op de aquariumplanten zijn bruine algen...
Bruine algen (ook wel diatomen genoemd) zijn een bekend probleem bij pas ingerichte aquariums. Gelukkig verdwijnen ze net zo snel als dat ze gekomen zijn. Blijven ze toch rondhangen in je bak, dan zijn ze gemakkelijk te verwijderen. Je vindt ze meestal terug op het glas, het substraat of de planten.
Wat te doen?
De belichting iets verhogen ( voorzichtig, 1/2 uur per week ) en meer echte, snelgroeiende waterplanten ( Vallisneria, Limnophila en Argentijnse waterpest )toevoegen welke zich voeden met de afvalstoffen die nu door de bruine alg verbruikt worden.
Matige visbezetting aanhouden, matig voederen, een wekelijkse waterversing (op gelijke temperatuur ) kan ook helpen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ok bedankt zou u mij ook kunnen helpen met mijn andere vraag die ik gesteld heb die voor het vervoeren van visse.
Z512099
9 jaar geleden
Probeer ze te vervoeren met zoveel mogelijk water, isoleer met doeken of krantenpapier, het is bijna zomer, ga ze halen op het warmste moment van de dag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding