geen huiszoekingsmachtiging. overhandigd kan men zo na binnen?

We hebben een huiszoeking gehad door de politie op verdenking van een hennepkwekerij maar ik heb geen bevel gezien overhandigd of gelezen ze hadden iets in hun hand ja maar had ook bij de buren kunnen zijn. Ze gingen op onderzoek en vonden de kwekerij wel is er gevraagd of ik de bewoonster Was en of ik er iets van af wist.2 dagen later krijg ik een brief waarin staat dat ik hen toestemming heb gegeven mijn huis binnen te treden en te doorzoeken en dat is niet waar ze hebben ook de bus van het bedrijf van mijn man inbeslag genomen terwijl deze is gefinancierd kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

In situaties die onder de Drugswet vallen, zoals bijvoorbeeld bij vermoedens van hennepkwekerij, is huiszoeking zonder bevel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De politie heeft om de woning te betreden toestemming nodig van een van de bewoners of een machtiging tot binnentreden op grond van de Algemene Wet op het Binnentreden (AWBI) tenzij omstandigheden het wachten niet mogelijk maken (persoon in gevaar, aanhouding gevaarlijke verdachte etc). Deze machtiging kan afgegeven worden door een advocaat-generaal van Justitie, een officier van justitie of een hulpofficier van justitie (vaak een inspecteur van de politie).

Deze machtiging moet desgevraagd getoond worden. Vaak wordt er aangebeld en gevraagd of er binnengekomen mag worden omdat er verdenking is van een hennepkwekerij. Is het antwoord dat dit mag, dan is er toestemming gegeven en is de machtiging dus niet nodig. Deze zal dan ook niet verder getoond worden.

De politie mag vervolgens zoekend rondkijken. Dat betekend dat ze overal mogen kijken waar redelijkerwijs een hennepkwekerij kan zitten. Dit gaat van de kruipruimte tot de zolder, maar niet in het keukenkastje. Wil de politie dingen gaan openbreken dan moet er een zoeking geopend worden door een rechter-commissaris.

Achteraf moet een verslag van binnentreden worden opgemaakt. Hierop staat vermeld wat de grond van binnentreden was en hoe het binnentreden is verlopen.