wat allemaal te doen voor een perfect aquarium?

Hallo allemaal

Ik heb een 40 liter aquarium van superfish

Daar zit in een zuiveringspomp (aqua flow 100)

De visjes die ik heb zijn 2 sluierstaarten en of leeuwen kop dat weet ik niet precies en ik heb een alg eter die zich aan het raam zuigt en ik had 11 kardinaal tetra's waar er 4 van dod zijn aan witte stip daarvoor heb ik het middel exit gekocht en zot er nu een halve dag ik het lijkt tot nu toe goed te werken iniedereval geen dode meer tegen gekomen

Maar omdat dit mijn 1e keer is dat ik een aquarium run heb ik hier wat vragen over zoals: wat moet ik doen na de kuur van exit moeten er vitaminen in of water safe of juist een bacterien doder en wat voor merk dan eventueel

Voorderest heb ik als bodem bedekking grind en voldoende planten groei

Iemand nog tips om een goed aquarium te runnen met gezonde fitte visjes

Alvast bedankt voor uw reactie

Mvg jurgen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

1. Kou bak is te klein voor de hoeveelheid vissen.
1 cm vis.per liter water. Kardinalen zijn ongeveer 3 cm dus met elf al 33 cm vis. Goudvissen zijn vervuilers en hebben meer ruimte nodig per vis.

2. Een verwarmingselement is belangrijk voor de kardinalen maar ook goudvissen vinden iets verwarmd.water fijner.
Zolang er teveel vis en te koud water in de bak zit.blijven je vissen ziek worden.

Een goed aquarium bevat veel planten, dit heb je. Voor de vissen die je hebt is grind een goede bodem. Ververs elke week 1 derde van je water. "Stofzuig" met een daarvoor bedoelde stofzuiger (verkrijgbaar bij de dier speciaalzaak) eens per maand de bodem zodat ook de troep op de grond opgeruimd wordt. Voer niet teveel. Vissen eten altijd. Ik geef om de dag een beetje voer. Kijk wat de vissen binnen 3 minuten op hebben. Beter iets bij geven dan teveel in je bak.

Bacterie doder is in nl niet nodig. Het kraanwater hier is prima. Bij een nieuw aquarium is het goed om het te vullen en 2 weken te laten draaien zonder vis maar met planten. Voer na 1 week een klein beetje. Er ontstaat amoniak en dit scheiden de vissen straks ook af. Pas na 4 tot 6 weken indraaien de eerste visjes plaatsen. Een week later weer een paar. Net zolang tot je bak gevuld is tot het maximaal aantal vis.

Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een perfect aquarium is niet eenvoudig en vereist de nodige kennis van zaken. Inlezen is dus de boodschap, neem bijvoorbeeld eens enkele pagina's van volgende bron door.

Ik zou als ik van jou was (nog) geen 'perfect' aquarium nastreven maar beginnen met een 'goed' aquarium na te streven. Er is namelijk nog wel wat werk
Om te beginnen zou je ervoor moeten zorgen dat je aquarium groot genoeg is voor de daarin gehuisveste soorten. En helaas voor alle door jou genoemde soorten is een aquarium van 40 liter veel te klein (behalve misschien voor de algeneter afhankelijk van welke soort dat is). De door jou genoemde vissen hebben allen een aquarium nodig van minstens 60 liter en liefst nog (veel) meer. Bovendien lijkt het me niet zo'n goed idee om koud- en warmwatervissen in 1 aquarium samen te houden. Sluierstaarten verdragen gelukkig wel wat warmer water. Probeer een voor jou combinatie vissoorten ideale temperatuur van 23°C na te streven.

Na de kuur van exit hoef je in feite niets te doen. In principe kan je medicatieresten uit het water verwijderen mbv actieve kool, maar in het geval van exit is dat zelfs niet nodig. Let wel dat wanneer je actieve kool gebruikt na een medicatiekuur je deze altijd terug verwijdert. Standaard zit dat al in het filter maar dat is nergens voor nodig (behalve soms na een medicatiekuur)

Watersafe is net zo overbodig aangezien het water bij ons al meer dan goed genoeg is. Het enige wat je kan opmerken aan ons leidingwater is dat de pH soms te hoog is, dus aanzuren met wat eikenextract alvorens het in het aquarium te doen mag wel. Verder is 't alleen het water dat stilstaat in de stukken leiding van je eigen woning dat mogelijk een probleem vormt. Daarom kan je voor je water afneemt voor het aquarium eventueel de leidingen een beetje voorspoelen.

Ook een bacteriedoder wil je niet hebben. De ziekteverwekkers van witte stip zijn parasieten en geen bacteriën. Met bacteriedoder zou je dus alleen de goede bacteriën doden en zijn je vissen ten dode opgeschreven. Probeer je goed in te lezen over het nitrificatieproces en de rol van de nitrificerende bacteriën in het filter om catastrofes te vermijden.

Grind als bodembedekking is goed op voorwaarde dat de kiezels klein genoeg zijn (< 2mm) en bij voorkeur zwart (of een andere donkere kleur).

Probeer het water af en toe te testen, als je niet vertrouwd bent met waterwaarden begin dan met gH, kH, pH en eventueel nitraat. Test het water altijd alleen vóór je een waterverversing uitvoert.