Heb ik recht op schadevergoeding? Zo ja, hoeveel?

Hallo,
Er is bij mij in huis asbest ontdekt. Ik heb nu dus bijna 3 jaar in asbest geleefd.. Er was asbest in de keuken en in een van de slaapkamers. Ik woon in een huurhuis. Alle asbest is nu verwijderd en veel spullen zijn weggegooid. Al deze spullen mag ik opnieuw kopen en krijg ik terugbetaald. Ze zeggen dat van alle weggegooide spullen foto's zijn gemaakt, maar ik mis veel meer spullen dan dat er op de foto's staat. Ik vind dat hier slordig mee om gegaan is, maar het gaat me nu eigenlijk meer om het feit dat ik 3 jaar in asbest heb geleefd. Ik vraag me af of ik hier ook schadevergoeding voor kan vragen. Als dat kan, hoeveel zou dat ongeveer zijn?

Groetjes Angela.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het "leven in asbest" is niet gevaarlijk of ongezond, zolang je er maar niet in gaat boren of zagen. Je hebt dus hoogstwaarschijnlijk op dat gebied geen schade geleden, dus hoeft er ook niets vergoed te worden.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel de vloer er in gelegd, is dat ook niet schadelijk?
criseyde
10 jaar geleden
Nee, zolang jij niet in de grond hebt lopen boren of zagen is dat niet schadelijk.
Werknemers die bij het uitoefenen van hun beroep met asbest in aanraking zijn gekomen, krijgen pas een vergoeding als de aan asbest gerelateerde ziekte bij hun is vastgesteld.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het duurt dertig a veertig jaar voordat de ziekte zich manifesteert.
Ik raad u dan ook aan alle documenten en dergelijke die op deze zaak betrekking hebben nu te verzamelen en goed te bewaren. Uw advocaat zal ter zijner tijd met bewijzen moeten komen dat u aan asbest bent blootgesteld. Die bewijzen heeft u nu in handen.

De vergoeding die het Instituut Asbestslachtoffers uitkeert bedraagt circa 20.000 euro
10 jaar geleden
Er zijn duizenden mensen die in asbest leven wand dit zit echt in heel veel oude huizen maar zo lang je er niet in gaat boren en kappen is er niks aan de hand en blijft asbest gewoon zitten waar die zit