mag de marachaussee je bekeuren voor een snelheidsovertreding?

De marechaussee heeft mij staande gehouden en bekeurd voor een snelheidsovertreding op een snelweg in naam van de politie. Is de marechaussee hiervoor bevoegd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Ja. Volgens het "Besluit administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften 1994" (artikel 2, zie bron) zijn "de militairen van de Koninklijke marechaussee" bevoegde ambtenaren en hebben zij de bevoegdheid tot het opleggen van de administratieve sanctie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of de betreffende marechaussee hiervoor bevoegd is, is alleen te bepalen door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur.

Als je over een paar weken de beschikking binnenkrijgt van het CJIB, ga je in beroep bij de officier van justitie van de Centrale verwerking Openbaar Ministerie.
Hoe je dat doet staat aangegeven op de achterkant van de beschikking.

Je moet aangeven waarom je het niet eens bent met de opgelegde sanctie.
Je geeft dan aan dat je betwijfelt of de verbalisant opsporingsbevoegdheid heeft, en doet een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Je vraagt of zij je alle stukken kunnen toezenden waaruit blijkt dat:
1. De verbalisant opsporingsbevoegdheid heeft voor deze aangelegenheid.
2. De opsporingsbevoegdheid van kracht was op de dag dat het proces-verbaal is opgemaakt.

De officier van justitie van de Centrale verwerking zal je bezwaar afwijzen.
Als de marechaussee geen opsporingsbevoegdheid heeft, ga je in beroep bij de rechter. Dat doe je ook bij hetzelfde Openbaar Ministerie maar onder een ander postbusnummer.