Kan ik met vmbo-t een chirurg worden en hoe kan ik het beste volgen?

Hey ik wil chirurg worden maar hoe kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

Vanaf het vmbo-t is het een lange weg om chirurg te worden. In principe zal je na het vmbo naar de havo moeten gaan, daarna naar het vwo en dan naar de universiteit, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Dit "stapelen" is tegenwoordig overigens moeilijker dan vroeger.

Om chirurg te worden moet je eerst de WO opleiding Geneeskunde hebben afgerond. Dat is dus een universitaire opleiding. Deze opleiding duurt zes jaar. Vervolgens moet je je specialiseren in chirurgie. Dit kan bij een opleidingsziekenhuis en duurt eveneens zes jaar. De meeste mensen die aan een universiteit gaan studeren, hebben het vwo afgerond.

Een chirurg moet zijn hele carrière bijscholingen en nascholingen blijven volgen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op zijn vakgebied (zoals nieuwe behandelmethoden).

Zie ook: http://www.nationaleberoepengids.nl/Chirurg

Op deze site http://www.carrieretijger.nl/opleiding/gezondheidszorg/geneeskunde vind je nog deze informatie:

"Welke toelatingseisen zijn er?

Voor de wo-opleiding Geneeskunde geldt dat je een van de volgende diploma’s in je bezit moet hebben:

- vwo-diploma met het profiel Natuur en Gezondheid met natuurkunde of
- vwo-diploma met het profiel Natuur en Techniek met biologie

Met bovenstaande diploma’s ben je zonder meer toelaatbaar tot de opleiding. Voldoe je niet aan deze eisen, maar wil je toch Geneeskunde studeren? Onder bepaalde voorwaarden kun je toch toegelaten worden. Omdat er zoveel situaties mogelijk zijn, kun je het beste een van de websites van de universiteiten bekijken die Geneeskunde aanbieden of contact opnemen met een studieadviseur van een medische faculteit.

Geneeskunde is een numerus fixusopleiding. Dit houdt in dat er jaarlijks maar een beperkt aantal eerstejaars aan de opleiding mag beginnen. Wie dat zijn wordt bepaald door loting en decentrale selectie. (...)

Zij-instroom

Enkele universiteiten bieden ook zij-instroomtrajecten aan. Dit zijn trajecten waarin je in vier jaar de opleiding Geneeskunde afrondt. Hiervoor hoef je niet te loten, maar er geldt wel een zeer strenge selectieprocedure. Zo moet je in het bezit zijn van een vwo-diploma met natuur- en scheikunde en een hbo- of wo-diploma. De zij-instroom is met name bedoeld voor mensen die al een medische achtergrond hebben."

Naar mijn idee is dit hele traject alleen met heel veel ambitie vol te houden.
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
N.B.: van de havo en het vwo hoef je na het vmbo-t steeds alleen de laatste twee jaren te doorlopen, voorzover mij bekend is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede reactie! Ik wil volgende link nog even meegeven:
http://www.ikwildokterworden.nl/
Hier staat erg veel informatie over de weg tot dokter, hoe hier te komen in verschillende landen enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hou er ook nog rekening mee dat na je studie geneeskunde het nog maar de vraag zal zijn of je een opleidingsplek voor chirurgie zult kunnen vinden. Het aantal opleidingsplaatsen is beperkt en er is veel concurrentie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni: je moet wel steeds een vak extra doen, dus mavo 6, havo7 en vwo 8. Op het vwo moet je dus een vak doen wat je al vier jaar niet gehad hebt.
Antoni
10 jaar geleden
Pelle, dank voor je aanvulling! Blijkbaar is het dus toch nog wel mogelijk om van havo over te stappen naar vwo. Het schema "Schematisch overzicht van het onderwijssysteem in Nederland met de verschillende doorstroommogelijkheden" op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs bracht mij aan het twijfelen. Daar staat geen pijl in van havo naar vwo, wel van vmbo naar havo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat schema klopt inderdaad niet, ik ken genoeg kinderen die dat deden en doen. Op de school van mijn oudste moet je op de havo 8 vakken nemen en dan is de overstap ook makkelijker naar de 8 vakken op het vwo.