Wat is 'black friday' ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben benieuwd waar je deze uitdrukking bent tegengekomen. Kan je dat laten weten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb jij geen tv of krant antoni?
Antoni
10 jaar geleden
Niels1411, "Black Friday" heeft, zoals je ziet in mijn antwoord, twee betekenissen: een zwarte dag op de aandelenbeurs en een zwarte dag (zowel positief als negatief) voor winkeliers en klanten op de dag na Thanksgiving. Ik ben benieuwd welke betekenis voor de vraagsteller de juiste is. Daarom vroeg ik hem waar hij, in welke context hij die uitdrukking is tegengekomen. Ik kende uitdrukking al veel langer, hoor!

Antwoorden (3)

Black Friday (Nederlands: zwarte vrijdag) is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving Day, een vrijdag. De meeste werknemers hebben die dag ook vrij (met uitzondering van personeel in de detailhandel, gezondheidszorg en banksector), en daardoor gaan er veel mensen winkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is de dag na Thanksgiving Day, een vrijdag. De meeste werknemers hebben die dag ook vrij (met uitzondering van personeel in de detailhandel, gezondheidszorg en banksector), en daardoor gaan er veel mensen winkelen.

Het wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstinkopen. Om de mensen naar de winkels te trekken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen. Er zijn winkels die al om drie uur open gaan, en om die tijd staan er al rijen kopers buiten om de laagst geprijsde, beperkt voorradige artikelen te bemachtigen. Tijdens de dag is het vrijwel onmogelijk om een parkeerplaats te vinden bij de grote winkelcentra. Sommige mensen parkeren hun auto al een week van tevoren om gegarandeerd een plaats te hebben.

Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia. Deze werd rond 1965 voor het eerst gebruikt om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.
Amadea
10 jaar geleden
De term "Black Friday" wordt gebruikt als aanduiding voor de dag dat de beurs in Amerika crashte op vrijdag 24 september 1869. De crash werd veroorzaakt door goudspeculanten, waaronder Jay Gould en James Fist, die probeerden de handel in goud te beperken. Deze poging mislukte en de goudmarkt stortte in elkaar, waardoor de aandelenmarkt daalde.

Ook vrijdag 10 oktober 2008 wordt zo genoemd, toen de aandelenbeurzen in verschillende steden in elkaar stortten.

Verder wordt de term in Amerika gebruikt voor de dag na Thanksgiving. Dan kunnen de winkeliers door de grote aantallen verkopen op de eerste dag van de uitverkoop weer in de "zwarte cijfers" komen in plaats van in de rode. Tegelijk is het dan erg druk, waardoor winkelen (en ook het vinden van een parkeerplaats) heel vervelend wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hierbij nog een interessante link: http://www.investopedia.com/ask/answers/07/black-friday.asp

Toegevoegd na 10 minuten:
Misschien is de tekst van de tweede alinea van mijn antwoord wat overdreven. Deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Oktober_2008 schrijft over vrijdag 10 oktober 2008: "Op de aandelenbeurs van New York daalt de Dow-Jonesindex voor de achtste achtereenvolgende dag. De afgelopen week is de slechtste week uit de 112-jarige geschiedenis van de Dow Jones."

Toegevoegd na 36 minuten:
http://en.wikipedia.org/wiki/October_2008 schrijft weer veel negatiever over vrijdag 10 oktober 2008:

Global financial crisis of September–October 2008:

- European markets fall steeply upon opening. (BBC News)
- Fears of a global recession send Asian markets tumbling. (AP via Yahoo News)
- The Australian Stock Exchange suffers its greatest fall since the crash of 1987 (The Age).
- The Dow Jones finished down 128 points, after twice reaching down 700 points and below 8000 points. (CNN)
- The United States Secretary of the Treasury Henry Paulson says that the Bush administration will proceed with plans to buy stocks in United States financial institutions.(AP via USA Today)
- Group of Seven finance ministers who met in Washington with International Monetary Fund chief and World Bank president announce a plan to combat the crisis including the use of "all available tools" to support key institutions and prevent their failure. (NineMSN)

Toegevoegd na 43 minuten:
Zie ten slotte ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Dow_Jones_Industrial_Average : "De Dow daalde in deze week [6-10 oktober 2008] bijna 1.900 punten ofwel 18,2% naar een slotstand van 8.451 punten op 10 oktober 2008."
Antoni