Ze zijn eetbaar, maar niet rauw. Je kunt ze wel goed verwerken in diverse gerechten.

Kweepeer is een plant uit de rozenfamilie. De soort komt oorspronkelijk uit het gebied rondom de Kaspische Zee en is een algemeen bekende vrucht in veel landen, vooral in de zuidelijke landen van Europa en in Japan. Vroeger stond bij veel boerderijen een kweepeer.
De kweepeer bloeit in vergelijking met de appel en peer laat, namelijk van mei tot in juni. De vrucht is nauw verwant aan de appel, de peer en de lijsterbes.

Kweeperen zijn rauw vrijwel niet te eten door het harde en zure vruchtvlees. Ook komen de looistoffen tannine en fenolen in het vruchtvlees voor. Daarnaast bevat de kweepeer veel steencellen, cellen met een harde wand. Kweeperen bevatten veel pectine en 10-14% suiker. Ze worden vooral verwerkt tot compote, jam, marmelade, gelei, vruchtensap, vruchtenpasta (in blokjes lijkend op bonbons), taart, vruchtenbrood, gekonfijt, wijn en likeuren.
Amadea
10 jaar geleden
Bereiding
Snijdt de vrucht verticaal in twee helften en verwijder de harde kern. De schil kan worden verwijderd, maar is eetbaar. Nu kunnen de twee helften in plakken of in kleine stukjes gesneden worden. Hou in gedachten dat het witte vruchtvlees snel bruin verkleurd bij blootstelling aan de lucht. Dankzij hun hoge tanninegehalte, wordt de kweepeer niet vers gegeten. Aangezien de kweepeer zijn vorm behoudt, is het ideaal voor pocheren, koken, stoven en bakken.
Consumptie
Kweeperen kunnen nooit rauw worden gegeten. Hoewel de binnenkant van de rauwe kweepeer wit is, zal door het koken het vruchtvlees diep rood kleuren. Dankzij een hoog pectinegehalte, is de kweepeer populair voor gebruik in jam en gelei en is het ideaal voor pocheren, stoven, koken of bakken als een dessert.
Wanneer te consumeren
De onrijpe kweepeer is hard, heeft een groene schil en kan worden gerijpt bij kamertemperatuur. Zodra het rijp is, kan het gele fruit worden bewaard in de koelkast voor maximaal twee weken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan van kweeperen compote of jam maken maar ook likeur
ook heerlijk met lamsvlees en stoofpotjes
maar ook zoals je peertjes klaarmaakt of zoals een omgekeerde appeltaart
dat kan op deze manier
Schil de kweeperen en snij ze in partjes.
Kook de peren in ± 45 min. beetgaar in suikerwater en dep ze goed droog.
Smelt in een pannetje 1 eetlepel boter en doe er vloeibare honing bij.
Voeg, als de honing goed heet is, de partjes kweepeer toe en bak ze aan beide kanten goudbruin.dek af met 3a 4 plakjes bladedeeg en zet even in de oven tot het bladerdeeg goud kleurig is
eet dit dan bij wild
je kan er echt veel mee doen behalve rauw eten dat kan je niet