Kan je zo maar langs de deuren gaan om verzekeringen, hypotheken etc te verkopen?

En bijvoorbeeld mensen ervan te over tuigen dat ze bij een andere energie leverancier goedkoper uit komen? Of heb je hier allemaal vergunningen voor nodig of misschien zelfs wel diploma's??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de verkoper langs komt op eigen initiatief om aan de deur iets te verkopen spreken we van colportage. In sommige gemeenten moet de colporteur een ventvergunning hebben. Maar geldkredieten (leningen, hypotheken) mogen zo niet worden verkocht, dat is verboden.

Verzekeringen vallen niet onder de colportagewet.

Diploma’s zijn niet nodig, tenzij de opdrachtgever van de colporteur wil dat hij een specifiek diploma heeft. Wat de colporteur moet weten krijgt hij te horen van zijn opdrachtgever en vaak krijgen verkopers iets van een verkooptraining.

Even de regels voor colportage:
"" U kent het waarschijnlijk wel. Verkopers die bij u aan de deur komen. Bijvoorbeeld voor het verkopen van abonnementen of producten. Of een verkoopdemonstratie bij een kennis thuis of ergens in een zaaltje. Deze manier van verkopen heet colportage. De verkoper noemen we een colporteur.

Bij colportage hebt u als koper meer rechten dan wanneer u in de winkel iets koopt. Dat is in de wet geregeld. Want bij colportage is de kans groter dat u iets koopt zonder dat u daar van tevoren goed over hebt nagedacht.

Hebt u iets gekocht dat meer dan 34 euro kostte? Dan hebt u recht op een bedenktermijn van acht dagen. Ook moet het contract voldoen aan een aantal regels.

U hebt een bedenktijd van 8 kalenderdagen. Dat betekent dat u binnen acht dagen de verkoper een brief kunt sturen waarin u schrijft dat u het product of de dienst niet wilt. Hiervoor kunt u onze voorbeeldbrief gebruiken. De bedenktermijn gaat in op de dag nadat u het contract ontvangt. U hoeft er geen reden bij te schrijven. U hebt dan recht op uw geld terug. Als u producten gekocht hebt, stuurt u de producten terug.
Voorbeeldbrief - Annuleren van een koop via colportage (bedenktijd)

Stuur uw brief aangetekend.

Bij colportage gelden de volgende regels:
1.U moet het contract meteen op papier krijgen.
2.Het contract moet door u en door de colporteur zijn ondertekend.
3.Het contract moet in tweevoud zijn. Eén exemplaar van het contract is voor de colporteur en het andere exemplaar krijgt u na ondertekening. Allebei de overeenkomsten moeten hetzelfde zijn.
4.De bedenktijd van acht dagen moet op het contract staan.
5.De naam en het adres van de colporteur of het bedrijf waarvoor hij werkt moet op het contract staan.

Voldoet het contract niet aan deze regels? Dan is het contract nietig. "