Mag een supermarkt 0,66 afronden naar 0,70, inplaats van 0,65?

Laatst in de supermarkt moest ik 0,66 betalen. Ik had maar 0,65 bij me. Ik gaf dat geld aan de caissière. Zij zei dat het bedrag dat ik gaf niet genoeg was. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat mag absoluut niet. Dit is de hele grove fout geweest van de kassamedewerker.

Bijvoorbeeld:
Een totaalbedrag van € 13,67, dat contant wordt afgerekend, wordt naar beneden
afgerond op € 13,65.

Dit zijn de regels.

Bij de Aldi ronden ze niet af, daar hanteren ze nog de 1 en 2 centen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt ervsn af.
Als de winkel de bedragen standaard afrondt (moet bekend gemaakt worden met sticker of bordje) dan moet je eur 0, 65 contant betalen of 0, 66 bij PIN-betaling.

In andere gevallen moet 0, 66 worden betaald. Als je dan 0, 70 zou geven, moet 0, 04 worden teruggegeven en is 0, 65 te weinig.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar is het niet zo dat bij wet is vastgelegd dat de 1 en 2 cent uit de rolatie zijn?
Computoon
10 jaar geleden
Het besluit tot afschffing kan alleen op Europees niveau worden genomen. Op internet kwam ik een bericht tegen (mei 2013) waarin stond: "de Europese Commissie gaat de euromuntjes van 1 en 2 cent mogelijk snel uit de markt terugtrekken." Mogelijk dus. Maar dat is nog steeds niet hetzelfde als afschaffen als wettig betaalmiddel al is het wel te verwachten dat dat daarna op zeker moment zal gebeuren. Als je de munten uit de markt haalt en geen nieuwe aanmaakt, dan verdwijnt de munt vanzelf. Er wordt in ieder geval over nagedacht. Uit een ander artikel (Engelstalig) kwamen 4 scenario's naar voren voor de toekomst van deze muntjes (waarvan de aanmaakkosten hoger zijn dan de waarde): "The commission tabled four scenarios on what to do with these coins, based on consultations with business and consumer associations, national treasuries, mints and central banks.

Under the first scenario, the coins would continue to be issued at their current cost, without altering their composition, meaning more financial losses for the eurozone i. A second scenario proposes the coins to be kept, but to reduce their issuance cost by changing their composition or by increasing the efficiency of coin production.

Scenarios three and four suggest a quick or a gradual withdrawal of the coins. A quick withdrawal would be the cheapest solution, while a gradual one within 3-4 years would have less negative impact on retailers and consumers as it would give them more time to get rid of the unwanted change."