Ik wil geneeskunde gaan studeren en heb me aangemeld voor loting in NL en de toets in België. Hoe beste stufi aanvragen?

Wat kan ik het beste doorgeven bij DUO want ik heb geen idee waar ik terecht kom over 2/3 maanden. Word ik ingeloot dan nl anders toch proberen in België

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik zou even contact opnemen met het DUO hoe je dit precies moet aangeven bij hen. Het is een verschrikkelijke dooddoener van een antwoord, ik weet het, maar zeker gezien de voorwaarden die aan een stufi in het buitenland zitten, lijkt het me niet dat je het zomaar als een tweede keuze kunt invullen.

Algemene informatie over studeren in het buitenland en stufi:
"Behalve een tijdelijke studie of stage, kun je ook een volledige opleiding in het buitenland volgen met Nederlandse studiefinanciering. Studiefinanciering voor een studie in het buitenland noemen we ‘meeneembare studiefinanciering’. Om te controleren of je recht hebt op meeneembare studiefinanciering, en om deze aan te vragen, kun je het stappenplan volgen.
Stappenplan meeneembare studiefinanciering

je moet voldoen aan de voorwaarden die ook gelden om in Nederland voor studiefinanciering in aanmerking te komen.

voor het recht op meeneembare studiefinanciering gelden nog drie extra_voorwaarden, die onder andere betrekking hebben op de kwaliteit van de buitenlandse opleiding.

aan de hand van de algemene waarderingscriteria en de beschrijving van het onderwijssysteem kun je alvast een inschatting maken of je recht hebt op studiefinanciering in het land van je keuze.

om meeneembare studiefinanciering aan te vragen, moet je het formulier Aanvraag studiefinanciering buitenland hoger onderwijs (hieronder) invullen. Doe dit minimaal drie maanden voor de datum dat je wilt dat de studiefinanciering ingaat, maar liefst nog eerder.

als we je aanvraag hebben ontvangen, vragen we aan de Nuffic een beoordeling aan. We sturen je dan een bericht dat je studie in onderzoek is. Je krijgt vervolgens binnen acht weken schriftelijk bericht of de buitenlandse studie die je wilt gaan volgen, recht geeft op studiefinanciering.

Je kunt je studiefinanciering vanuit het buitenland regelen via Mijn DUO. Soms moet je van tevoren nog wel wat regelen voor je DigiD."