Mag ik op me eindexamen die ik deze week ga maken een onvoldoende halen?

Ik maak deze drie weken mij eindexamen (vmbo tl). Alleen ben km toch wel bang om een onvoldoende te halen. Maar stel ik een 6,8 voor bijvoorbeeld biologie en ik haal een 5 op het ce dan ben ik toch gewoon geslaagd. Dit jaar zijn er nieuwe regels en ik snap er helemaal niks meer van !! Alvast heel erg bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor VMBO geldt dit jaar dat alle CE's gemiddeld 5.5 of hoger zijn (onafgerond! Dus gemiddeld 5.49 staan is dus gezakt) Alleen voor HAVO en VWO zijn er extra regels bij gekomen. (Maximaal een 5 in de vakken Nederlands, of Engels, of Wiskunde)

Hieronder staan ALLE regels: Geslaagd voor het vmbo-examen Je bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen ten minste een voldoende is (onafgerond 5,5). Daarnaast geldt 1 van de volgende voorwaarden. Je bent geslaagd als: alle eindcijfers een 6 of meer zijn; of één eindcijfer een 5 is en alle andere eindcijfers een 6 of meer;of één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger. Deze eisen gelden ook als je vanuit het voortgezet onderwijs voor 1 of meer vakken bent uitbesteed naar het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Ga bij de berekening van het gemiddelde cijfer van het centraal examen uit van het onafgeronde cijfer. Je moet ten minste een 5,5 halen (de 1e decimaal moet een 5 zijn), daarna gelden de overige uitslagbepalingen. Wanneer je gemiddeld een 5,4 hebt gehaald, ben je zonder meer gezakt. Daarnaast moet je minimaal een voldoende hebben gehaald voor de vakken: lichamelijke opvoeding; het kunstvak uit het gemeenschappelijke deel; het sectorwerkstuk in de gemengde en theoretische leerweg. Je eindcijfer voor het afdelingsvak of een beroepsgericht programma in de beroepsgerichte leerwegen telt als 2 cijfers in de uitslagregeling. Als je een leerwerktraject volgt, geldt de extra voorwaarde dat je de vakken Nederlands en het beroepsgerichte programma met een 6 of hoger afsluit. Vaststelling eindcijfer vmbo-examen Je eindcijfer per vak is een rond cijfer uit de reeks 1 tot en met 10. Dit is het gemiddelde van je cijfer voor het schoolexamen en je cijfer voor het centraal examen. Als het 1e cijfer achter de komma een 4 of lager is, wordt het eindcijfer naar beneden afgerond. Als dat cijfer een 5 of hoger is, wordt het eindcijfer naar boven afgerond. Als een vak alleen een schoolexamen heeft en geen centraal examen, is het cijfer voor het schoolexamen meteen het eindcijfer. De directeur van de school stelt het eindcijfer vast. Toegevoegd na 2 minuten: Je kunt dus gewoon slagen met een onvoldoende op het CE als ALLE CE cijfers opgeteld en gedeeld door het aantal cijfers maar een 5,5 is of hoger. Daarnaast mag je alleen een 5 op het totale cijfer (CE en schoolexamencijfer) hebben als de rest maar een 6 of hoger is en een 4 als de rest maar een 6 of hoger is waaronder 1 7 of twee vijven en de rest een 6 of hoger met 1 7. Ja je mag een onv halen.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vo...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100