Zijn er bepaalde regels omtrent het zetten van een handtekening?

Mag je het met links zetten (als je rechts bent), wat is de maximale grootte? Mag hij bijvoorbeeld over het gehele blad staan? Wat maakt een handtekening officieel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Natuurlijk zet jij je handtekening met je linkerhand wanneer je linkshandig bent. Met de verkeerde hand kan je toch nooit jouw unieke handschrift laten zien? Daar gaat het om, dat je door jouw manier van je naam schrijven laat zien dat jij het echt bent en niet iemand anders die zich voordoet jou te te zijn. Hoe groot de handtekening is staat niet voorgeschreven, maar het gaat erom dat je het altijd op dezelfde wijze doet. Niet de ene keer zus en de andere keer zo. De handtekening die op je bankpas staat moet overeenkomen met die in je paspoort.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Als je door een ongeluk of ziekte ineens je handtekening met de andere hand moet schrijven dan zal dat zichtbaar zijn bij degenen die controleren of jij de juiste persoon bent. Mijn vader kon na een hersenbloeding niet meer schrijven met zijn rechterhand, maar na veel oefenen kon hij toch links een gelijkende kriebel schrijven.
Ivana
10 jaar geleden
Er wordt wel vaak gevraagd de handtekening binnen een bepaald kader te plaatsen, dus is de maat soms wel van belang.