Kan je mbo in 2 jaar doen ipv 4

Ik ben bang dat ik havo 4 niet haal, ben nu blijven zitten maar er is totaal geen motivatie om het over nieuw doen, ik snap het zitten blijven ook niet, geef ze gewoon een kans om het examen af te leggen. Dus de kans zit er in dat in mbo moet doen, nu vraag ik me af of ik mbo kan doen in 2 jaar aangezien in een havo+ denk en doe niveau heb. Ook zou ik willen weten of je na je mbo je hbo in 2 jaar kunt doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt Havo 4 niet, je bent blijven zitten en je schrijft dat je totaal geen motivatie meer hebt. Waarom denk je dat je Havo+ (?) denk en doe niveau hebt?

Antwoorden (2)

Er zijn MBO niveau 4 opleidingen die 3 jaar duren en er zijn ook verkorte opleidingen, alleen moet je daarvoor meestal wel een middelbare school diploma hebben. Sowieso voor niveau 4 is als vooropleiding VMBO-T in de meeste gevallen nodig. Dit zul je op de website van een ROC kunnen nakijken per opleiding. HBO zul je altijd volledig moeten doen, tenzij je een avondkleding doet, deze zijn vaak 2 jaar maar staan minder goed aangeschreven dan de voltijd opleidingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*avondopleiding natuurlijk, niet avondkleding ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel fouten: een overgang naar Havo 4 is genoeg om aan een MBO4 opleiding te beginnen, daar heb je geen middelbare schooldiploma voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel fouten? Er staat toch "meestal" en dat dat per opleiding nagekeken kan worden op de website van de betreffende school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar je vergeet dus het hele overgangsbewijs naar havo 4, dan heb je niets aan meestal antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een vmbo gl/tl diploma en volg nu een deeltijd opleiding (1 dag in de week, niet avond) mbo 4 niveau, deze duurt 2 jaar.
Als je door wilt naar HBO moet je een niveau 4 mbo opleiding afronden. Sommige opleidingen die kan je versneld volgen, maar dat hangt per opleiding af of dat gaat met de stof die je moet krijgen. Vaak kan je een 4 jarige opleiding versneld doen en hem in 3 jaar doen, 2 jaar lijkt mij zelf van niet. Als ik jou was, was ik toch even deze 2 jaar me best gaan doen en me havo afronden, daarna kan je hbo doen.